איחור במסירת דירה יד שנייה

איחור במסירת דירה יד שנייה

תוכן עניינים

קבלת המפתחות עבור הדירה שעתידה להיות ביתנו, היא בהחלט מאורע מרגש, אירוע המסמל את סיומה של תקופה: תקופה במהלכה חסכנו כה רבות, ערכנו חיפושים קדחתניים אחר הנכס שיישא חן בעינינו, ולבסוף בתומו של משא ומתן ממושך ופעימות תשלום – הנכס נמסר לידינו; סוף שהוא התחלה חדשה.

חוק המכר מתייחס באופן פרטני וממוקד לאיחור במסירת דירה מקבלן, ולמעשה המחוקק עיגן שורה של תקנות המגוננות על הרוכשים מפני היזם / הקבלן, ומאפשרות להם לדרוש פיצויים הולמים.

מנגד, איחור במסירת דירה יד שנייה עוטה על עצמו מעט ערפל, ובצדק רב; התייחסותו של חוק המכר לאיחור איננה מבהירה דיו את הנושא. אחת מן הסיבות העיקריות לכך, טמונה בעובדה כי דירה מקבלן לרוב או שקיימת רק על הנייר, או שנמצאת בתהליכי בנייה ראשוניים. לעומת זאת, עסקת רכישת דירה יד שנייה סובבת סביב נכס קיים.

חוזה המכר - קו ההגנה הראשי של הרוכשים

בין שבחרנו לרכוש דירה מקבלן, ובין שאנו רוכשים ממוכרים פרטיים דירה יד שנייה, הרי שיש לשים דגש ניכר על הסעיף / הסעיפים בחוזה המתייחסים לתרחיש ובו מסירת הנכס מתאחרת מסיבות כאלו ואחרות.

בעוד שאיחור במסירת דירה מקבלן זוכה לתבנית שרירותית הקובעת את גובה הפיצויים (פיצויים החל מאיחור ע"ס 61 יום), הרי שבדירה יד שנייה נהוג למנות באופן נהיר ומוסכם על כולם, מה הם הפיצויים אותם יקבלו רכשי הדירה, בגין איחור במסירה.

כל עורך דין מקרקעין המייצג את הרוכשים, מבין ומודע לחשיבותו של נושא זה, בהתייחסו לניסוח חוזה המכר.

כיצד הפיצויים באים לידי ביטוי בחוזה המכר?

הנוהג הוא לפסוק את מספר הימים המוסכם על שני הצדדים, אשר ייחשב לאיחור במועד המסירה.

כך למשל, ייקבע בחוזה המכר כי באיחור במסירת הנכס של למעלה מ-7 ימים, הרי שהרוכשים יפוצו על-ידי המוכר בסכום כספי עבור כל יום נוסף. 

לצד זאת, ייקבע גם כי לאחר פרק זמן ממושך יותר, לשם הדוגמה 14 יום, הרי שהאיחור במסירת דירה יד 2 יתפרש עתה בתור הפרה יסודית של הסכם מכר. הפרה יסודית של הסכם המכר, תזכה את הקונים בסכום המוסכם כפיצוי. 

עוד יש לציין, כי במסגרת החוזית, נהוג לפסוק כי פעימת התשלום האחרונה תתבצע אך ורק כנגד מסירת הנכס בפועל.

זקוקים להתייעצות משפטית? השאירו פנייה למשרדנו:

או התקשרו: 054-9433560

האם סביר שהמוכרים יאחרו במסירת הנכס?

אם הגעתם אל מאמר זה לאור חשש עתידי מפני איחור במסירת הנכס, הרי שדעו כי עורך דינכם לקניית דירה אחראי על כך, ומתפקידו לנסח חוזה מכר אשר ימגן אתכם מעוגמת נפש שכזו.

ניסיוננו מלמד אותנו, כי לרוב מסירתו של נכס קיים איננה מתאחרת, ולו למספר ימים בודדים.

לעתים המסירה עלולה להתאחר עקב עיכוב שחל בפינוי הדירה ובמעברם של המוכרים אל הנכס החדש. לעתים המסירה גם מתעכבת עקב פינויים של שוכרים, דבר אשר מותיר את בעל הנכס עם ידיים מעט כבולות.

יצוין עם זאת, כי מסירת החזקה על נכס קיים היא לרוב בטוחה מאוד, ואיננה מביאה עמה כל מכשול, או לפחות כזה המתמשך על פני פרק זמן רב.

אם הגעתם אל מדריך זה לאור איחור קיים, הרי שעל עורך דינכם לבחון נקיטת צעדים משפטיים ואת החלת הסעיפים הקיימים בחוזה. בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, ניתן גם לפנות למשרדנו.

האם ישנו צורך בהליך משפטי?

במקרים רבים, עסקת רכישת ומכירת דירה יד שנייה, גם אם התעכבה מעט, מסתכמת בין שני הצדדים המגיעים להבנות, וכן לפיצויים.

במקרים ובהם מתגלעת מחלוקת קשה, או באיחורים ממושכים בהם כל בר-דעת יוכל להצביע על עוגמת נפש ברורה, הרי שניתן לראות כי לבתי המשפט ישנה הנטייה לבוא לקראת הרוכשים.

בהליך משפטי, במידה ויידרש, ניתן לפעול לקבלת פיצויים הולמים. ייצוג על-ידי עורך דין מקרקעין המומחה בדבר, יוכל לפעול למען מיצוי מלוא זכויותיהם של לקוחותיו, תוך הצגת הדברים באופן ברור ונהיר בבית המשפט.

התייעצו עם משרדנו

ברוכים הבאים,

משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין מתמחה בדיני הנדל"ן, ומציע מעטפת משפטית מלאה לרוכשים ולמוכרים. משרדנו מקפיד על מתן שירות אישי ובגובה העיניים, זמינות גבוהה ומענה לכל שאלה.

זקוקים לייעוץ משפטי? משרדנו יושב בבאר שבע, אולם בכל שאלה אנו מזמינים את מבקרי האתר, מכל רחבי הארץ, ליצור עמנו קשר טלפוני, לכתוב לנו בוואטסאפ או להשאיר פנייה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

תוכן שעשוי לעניין אתכם: המדריך המלא לקניית דירה

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: