העברה ללא תמורה

תוכן עניינים

ביצוע העברה ללא תמורה של דירות ונכסים חל בצורה תדירה. מדובר בעצם על הליך של העברת דירה או נכס בין בני משפחה, כשהעברה זו, מבחינת החוק בישראל, נחשבת גם כן לעסקת מקרקעין.

הסיבות לביצוע העברה ללא תמורה ולהעברת מקרקעין במשפחה, יכולה לקרות בשל מגוון רחב של סיבות. גם בפעילות זו, שיש ואולי נתפסת אצל רבים מאיתנו כהעברת דירה במתנה, חשוב להכיר מספר נקודות.

משמעותה של העברת דירה במתנה

העברה ללא תמורה מתארת מצב בו מתבצעת העברה של נכס מקרקעין בתוך המשפחה הגרעינית. כאן ניתן דגש על העובדה כי הצד שמעביר את הנכס אינו זוכה לשום תמורה מהצד המקבל למול העובדה כי העביר אליו את הזכויות על הנכס. בקרב לא מעט אנשים תוגדר בעצם אותה העברת דירה ללא תמורה, כאמור, כ"העברת דירה במתנה". 

עורכי דין המטפלים בביצוע הליך זה יגדירו את נותן הנכס כ"מעביר" ואת מי שמקבל הנכס כ"נעבר". הגדרות אלו מקלות כמובן על כל מי שלוקח חלק בתהליך ונחשף למסמכים המופקים בו. 

האם זוהי עסקת מקרקעין?

התשובה לשאלה זו חיובית – 

העברה שכזו נחשבת לעסקת מקרקעין. במקרה זה, באותה עסקה מוענק פטור ממס שבח ופטור חלקי ממס רכישה וזאת במידה ומתקיימים מספר תנאים מקדימים. 

ההבדל הבולט בין עסקת העברה ללא תמורה לבין עסקת מקרקעין רגילה, נוגע בעובדה כי הצד המקבל לא מתחייב לשום דבר ורק אמור לקבל וליהנות מהזכויות של הנכס שהועבר אליו. עם זאת, גם כאן מתחייב להפיק חוזה בין שני הצדדים אשר מגדיר במדויק את תנאי העסקה וזאת באמצעות עורכי הדין של שני הצדדים. 

העברה ללא תמורה עם הוספה של סייגים

כפי שציינו קודם, במסגרת הליך של העברת דירה ללא תמורה, נהנה המקבל מהזכויות השמורות לבעל הנכס, כשלרוב אותה העברה לא תכלול דרישות וסייגים מצד המעביר. עם זאת, חשוב להבהיר שאם בוחר המעביר לבצע את אותה העברה ולהוסיף לה סייגים והתניות הדבר כמובן אפשרי ומקובל. 

במסגרת החוזה שנחתם בין הצדדים יכול המעביר, בעזרת עורך דינו, לקבוע מספר סייגים והתניות בתוך אותה עסקה. אותם סייגים והתניות שיצוינו בחוזה יגדירו באילו מקרים יוכל המעביר לזכות בנכס חזרה אליו, אם מקבל הנכס לא עמד באותם סייגים והתניות עליהם הסכים במעמד החתימה על החוזה. 

חלק מאותם סייגים יכולים לכלול הגבלות או דרישות הנוגעות לשיפוץ והרחבת הדירה, השכרה של הדירה בתנאים מסוימים, הסכמה לביצוע הליך של תמ"א 38 או כל דבר אחר שיש וחשוב למעניק להתייחס אליו בחוזה שנחתם בין שני הצדדים. 

מיהם בני המשפחה שרשאים לקבל נכס במסגרת עסקת העברה ללא תמורה?

ציינו קודם כי העברת דירה ללא תמורה נעשית במסגרת המשפחה הגרעינית שלנו, כשכאן בעצם מדובר על העברה ללא תמורה למי שהחוק בישראל מגדיר כקרוב מדרגה ראשונה. העברת דירה ללא תמורה לבן משפחה שאינו נחשב לקרוב מדרגה ראשונה לא תאפשר בעצם לבצע את אותו הליך. 

החוק בישראל מגדיר קרוב משפחה מדרגה ראשונה את בני הזוג שלנו שהיו מוגדרים ככאלו בחצי השנה האחרונה לכל הפחות בטרם ביצוע העברת הדירה. עוד מוגדרים כבני משפחה מדרגה ראשונה שיכולים לקבל דירה במסגרת העברה ללא תמורה, הוריו של המעביר, צאצאיו, בני הזוג של הצאצאים ואחים ואחיות. 

כדאיות בהעברת דירה במתנה לאחד מבני המשפחה

בעלי נכסים ודירות המעוניינים בביצוע העברה ללא תמורה של דירה או נכס פונים לעורכי דינם בשאלה למי מבני המשפחה הכי כדאי להעביר הנכס ללא כל תמורה. 

בלא מעט מקרים עולה השאלה אצל הורים להם יש מספר ילדים – למי מהילדים הכי כדאי להעביר הזכויות על הדירה ללא כל תמורה? כאן ההמלצה היא להעביר את הדירה לילד שאין ברשותו דירה או כזה שאינו מתכנן לרכוש דירה בזמן הקרוב. העברת הדירה לילד שלו כבר דירה בבעלותו תוביל לכך שיצטרך לשלם מלוא המיסים על הדירה הראשונה. 

התייעצו איתנו

משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין מספק מעטפת משפטית מלאה בדיני מקרקעין ומלווה עסקאות מכר ורכש מורכבות ופשוטות כאחד.

בכל שאלה והתייעצות בנושא העברת דירה ללא תמורה לילד, לאחים או בני משפחה וקרובים, ניתן ליצור קשר טלפוני עם משרדנו או להשאיר פנייה, ואנו נשוב אליכם בהקדם האפשרי.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: