שימוש בטלפון בזמן נהיגה

עו"ד מיטל אוטמזגין

תוכן עניינים

תאונות דרכים מתרחשות ברוב רובם של המקרים בשל גורם אנושי. יש פעמים ורבים מהנהגים אינם עסוקים אך ורק בנהיגה, כשהתעסקותם בזמן הנסיעה עם מסיחים אחרים עלולה להוביל לתאונה קטלנית שתכלול פצועים והרוגים.

אחד מהמסיחים המשמעותיים הוא השימוש בטלפון בזמן נהיגה. שימוש בטלפון בזמן נהיגה מוביל למצב בו תשומת ליבו של הנהג מתחלקת בין המתרחש בכביש ובין התוכן אליו הוא נחשף בטלפון הנייד, ואף במקרים ובחר לבצע שיחה באמצעותו ללא דיבורית.

מה החוק קובע בדיוק?

בחוק הישראלי ההתייחסות לטלפון בנהיגה מובעת בתקנה 28 לתקנות התעבורה.

תקנה זו מבהירה כי נהג הרכב מחויב לאחוז בהגה כשרכבו בתנועה. אי לכך, לא יעשה אותו נהג שימוש בטלפון בזמן נהיגה אלא אם מדובר בדיבורית, כשזו מאפשרת לשוחח בטלפון מבלי לגעת או לאחוז בו.

מתוך תקנה 28 ניתן בעצם להבין כי על הנהגים חל איסור בשליחת מסרון בזמן נהיגה, גלישה ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט ובאופן כללי – כל התעסקות עם הטלפון הנייד המחייבת מגע או אחיזה שלו.

נהג המפר את הוראת החוק צפוי לדו"ח על פלאפון ובו דרישה לתשלום קנס על סך 1,000 ₪ וזאת לצד צבירת שמונה נקודות.

לייעוץ עם משרדנו בנושא שימוש בנייד בזמן נהיגה השאירו פנייה:

או התקשרו: 054-9433560

חוק דיבור בטלפון בזמן נהיגה: מתי ובאילו מקרים נחשב הרכב ב"תנועה"?

נהגים רבים מניחים כי האיסור על שימוש בטלפון בזמן נהיגה כשהרכב בתנועה מתייחס אך ורק למקרים בהם הרכב נע בפועל. הנחה זו מובילה נהגים רבים לעשות שימוש בטלפון הנייד שלהם כשרכבם עומד בזמן פקק ובעת ההמתנה ברמזורים לרמזור ירוק.

מבחינת החוק בישראל, גם מצבים אלו נחשבים למצבים בהם הרכב ב"תנועה" ומכאן ניתן יהיה לקבל קנס על דיבור בטלפון בנהיגה ללא דיבורית או בשל אחיזה בו לכל צורך אחר.

אכיפת משטרת התנועה במצבים בהם הרכבים עומדים בפקק או ברמזור היא נמוכה, כשאכיפה רבה יותר נעשית כנגד נהגים העושים שימוש בטלפון הנייד בזמן שרכבם נע בפועל. מצב שכזה מוביל לא פעם לשאננות מצד נהגים שפוזלים אל עבר מכשירם הנייד.

עורכי דין בתחום התעבורה מצליחים לא פעם להוביל לביטול של דו"ח וקנס על נהגים שעשו שימוש בטלפון הנייד שלהם כשרכבם עמד דומם בזמן פקק או בהמתנה לרמזור ירוק. אך כל תרחיש שכזה דורש בחינה קפדנית של הנסיבות והתוויית אסטרטגיה משפטית שתותאם לתיק המדובר.

הסיבה לקנס הגבוה ועונש של שמונה נקודות

למול עבירת תעבורה אחרות, אין ספק שקנס ע"ס 1,000 ₪ לצד שמונה נקודות לנהג שעשה שימוש בטלפון בזמן נהיגה, מהווה אמירה ברורה של המחוקק הישראלי כי הוא רואה בחומרה רבה את האקט הפסול והמסוכן של שימוש בנייד בזמן נהיגה.

שמונה הנקודות המוצמדות לאותה עבירה חמורה, יביאו את אותו נהג סורר לקורס נהיגה נכונה, כשבמקרים וצבירת הנקודות שלו גבוהה, הוא עלול להיות שלול מרישיון הנהיגה לתקופה ארוכה.

ביטול דו"ח תנועה על שימוש בטלפון בזמן נהיגה

לצד פעילותה החשובה של משטרת התנועה באיתור נהגים סוררים העושים שימוש בטלפון בזמן נהיגה, חשובה גם כן זכותם של הנהגים לערער ולנסות לבטל דו"חות אלו לבטח במקרים שהדו"ח שניתן אינו צודק ומוטל בספק בשל עבודה משטרתית לא מקצועית.

מעבר לכך, קיימת משמעות שונה בין מקרים של אחיזה בטלפון הנייד בזמן נהיגה לבין שימוש בפועל – שימוש שיכול לכלול אחיזת הנייד לצד האוזן ודיבור בו.

אחד מהמקרים בהם עושים נהגים שימוש בעורך דין תעבורה, על מנת שיוביל לביטול הדו"ח, קורה כששוטר התנועה שזיהה, לשיטתו, את הנהג עושה שימוש בטלפון בזמן הנהיגה תוך שהוא עומד במרחק רב מידי מן הרכב או ממוקם בזווית שאין בה כדי לקבוע בנחרצות כי ניתן היה לראות האם נהג אוחז בטלפון הנייד ו\או משתמש בו.

שוטרי תנועה רבים יוצאים מנקודת הנחה שישנם נהגים שיעדיפו לשלם את הקנס ולא לערער על קביעתם, גם אם זו נעשתה באופן לא הולם ומקצועי מצידם.

שימוש בנייד בזמן נהיגה: התייעצות בנושא ערעור על דו"ח

משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין מתמחה בדיני תעבורה, ומספק מעטפת משפטית מלאה לרבות ייצוג בבית הדין לתעבורה. משרדנו מתמחה בכל סוגיות התעבורה החל מדוח על פלאפון ועד לתאונות דרכים.

להתייעצות בנושא שימוש בפלאפון בזמן נהיגה, ערעור על דו"ח ומתן נקודות וקבלת קנס על דיבור בטלפון בנהיגה, השאירו לנו פנייה באתר או צרו עמנו קשר טלפוני.

שאלות נפוצות בנושא טלפון בנהיגה

החוק הישראלי קובע באופן נחרץ כי כל נהג בכלי רכב, נדרש לאחוז בהגה וזאת כל עוד רכבו מצוי בתנועה.

ראשית כל וודאי. ניתן לערער תמיד ולבקש להפחית את חומרת הענישה (כגון הפחתת 8 נקודות תעבורה).

יש ללמוד את נסיבות המקרה ולהבין את פרטיו. האם השוטר היה מרוחק מדי מן הרכב? האם מתן הדו"ח נעשה באופן שאיננו תואם את הנדרש? ועוד.

צעד אחר צעד, ניתן להתוות אסטרטגיה משפטית נכונה.

משרדנו שוכן בבאר שבע.

כתובתנו: יצחק בן צבי 10.

חנייה בשפע באזור.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: