איחור במסירת דירת קבלן: מה עלינו לעשות?

איחור במסירת דירת קבלן

תוכן עניינים

רכישת דירה מקבלן לעתים קרובות משתלמת יותר כלכלית מרכישתה של דירה יד שנייה. לצד העובדה שדירה חדשה מאובזרת בממ"ד, ולעתים גם מחסן, הרי שעצם היותה בתהליך בנייה ראשוני, ולעתים אף רק על הנייר, מוזיל באופן ניכר את העלויות אל מול דירה קיימת.

אולם על אף שאנו מדברים במושגים של 'מוזיל', נזכור שהכול בסופו של יום יחסי. ישראלים רבים עומלים במשך שנים ארוכות כדי לחסוך את ההון הנדרש לרכישת דירה חדשה. עבור רבים, מדובר בעסקה החשובה ביותר אותה יעשו בימי חייהם; עסקה המביאה עמה התרגשות רבה וציפייה לעתיד.

ולו רק מן הסיבה הזו, הרי שאיחור ניכר במסירת הדירה עלול להוביל למפח נפש גדול. נוסיף לכך את הצורך לבצע התאמות למשך תקופת ההמתנה הלא צפויה בדמות שכירת דירה, התגוררות אצל ההורים וכיוצא בכך, את ההוצאות הנלוות ואת מצב הביניים ואי-הוודאות מורטת השערות.

למרבה הצער, אין מדובר בתיאור קיצון, כי אם במצב נפוץ במחוזותינו. מן העבר השני, חשוב לדעת כי החוק מכיר במצב הפגיע של הרוכשים, ועומד לזכותם עם האפשרות להגיש תביעה לצורך קבלת פיצויים מטעם הקבלן / היזם.

חוק המכר - מעטפת ההגנה של הרוכשים

מטרת חוק המכר הינה לעגן בתחיקותיה של מדינת ישראל את החובות של הקבלן אל מול הקונים.

על-פי חוק המכר, איחור במסירת דירה מקבלן מתרחש כאשר חלפו 60 ימים מן המועד אליו התחייב היזם / הקבלן במסירתו של הנכס.

כך למעשה, על הרוכשים להתכונן מבעוד מועד, לאפשרות כי הדירה לא תימסר לידיהם בתאריך הנקוב, ולהיערך לחודשיים נוספים. עם זאת, המציאות מלמדת כי קבלנים עודם אינם קשובים לחוק ומאחרים באופן ניכר במסירת הנכס.

דעו כי החל מן היום ה-61, וזאת על-פי סעיף 5א(א) של חוק המכר (דירות), תשל"ג-1973, הרי שלזכותכם עומדת האפשרות להגיש תביעה בגין איחור במסירת דירה.

לרשותם של הרוכשים הזכאות לתבוע לקבלת פיצויים ללא שום הוכחת נזק. מטרת החוק שנוטה באופן ניכר לצדם של הרוכשים, היא להקטין את הפער הקיים שבין עמדת הכוח של הקבלן לבין העמדה הפחותה של הרוכשים בעסקה.

מהו גובה הפיצויים בגין איחור במסירת דירה מקבלן?

גובהו של הפיצוי נגזר מגודלו של נכס המקרקעין וממיקומו.

איחור במסירת נכס של עד 8 חודשים, מחייב את הקבלן בתשלום פיצוי כספי השווה בערכו לגובה השכירות אותה משלמים הדיירים על נכס הדומה בגודלו לדירה ולמיקומה, ולהכפיל זאת ב-1.5.

כאשר איחור במסירת דירה מקבלן עובר את החודש השמיני, הרי שהקבלן מחויב בתשלום פיצויים בסכום השווה לגובה דמי השכירות על נכס דומה ולהכפילם ב-1.25.

חשוב לשוב ולציין כי בכל איחור המתרחש עד ל-60 ימים מן המועד המצוין בחוזה המכר, הרי שהקבלן איננו מחויב בתשלום פיצויים. 

הקבלן מאחר במסירת דירה? התייעצו עמנו. השאירו פניה באתר:

או התקשרו: 054-9433560

סייגים באשר לאיחור הראשוני (איחור ב-60 יום)

חוק המכר פוטר את הקבלן מתשלום פיצויים, וזאת בתרחיש ובו הוא איחר במסירת הנכס ל-60 יום.

עם זאת, יש לציין כי במקרה ובו הקבלן מאחר במסירת דירה, לשם הדוגמה 3 חודשים, הרי שהוא עודנו יצטרך לשלם פיצויים גם בעבור 60 היום הראשונים.

בנוסף לכך, נוהג פסול שלמרבה הצער פוקד את מחוזותינו לעתים, הוא מסירת המפתחות מטעם הקבלן וזאת בטרם הופק טופס 4 המאפשר את אכלוס המבנה.

דעו כי גם אם המפתחות נמסרים אליכם בטרם סיומם של 60 הימים, הרי שהקבלן מחויב למסור דירה ראויה למגורים בלבד. על-כן, גם פעולה שכזו לא תסיר מן הקבלן את האחריות בתשלום פיצויים.

איחור במסירת דירה מקבלן עקב שינויים בנכס

נשים לעת עתה בצד את התרחיש ובו הקבלן מאחר במסירת דירה לאור תכנון לוח זמנים שגוי מטעמו, ונתייחס אל איחור במסירת דירה לאור שינויים מבניים או קוסמטיים אותם דרשו הרוכשים.

קבלנים לעתים נוטים לגרור את רגליהם ו'להרשות לעצמם' לאחר באופן בלתי פרופורציונלי במסירת הנכס, זאת עקב שינויים כאלו ואחרים אשר התבקשו לאחר החיתמה על חוזה המכר.

בתי המשפט אינם נוטים לצדו של הקבלן ומודעים לניסיונות כאלו ואחרים להתנער מתשלום הפיצויים.

גם אם הקבלן / היזם דחה את טיעוניכם, דעו כי בית המשפט יבחן את הנושא בקפידה ועשוי לפסוק לטובתכם.

התייעצו עם משרדנו

ברוכים הבאים למשרדי, שמי מיטל אוטמזגין, עו"ד נדל"ן בבאר שבע, ומלווה עסקאות קניית דירה ומכירת דירה תוך הקפדה על שירות אישי בזמינות מלאה לכל אורך שלבי העסקה.

איחור במסירת נכס עלול להוביל לא רק למפח נפש גדול, כי אם להפסדים כספיים ניכרים. בכל שאלה והתייעצות בנושא זה עם עו"ד נדל"ן, אני מזמינה אתכם ואתכן להשאיר לי פניה באתר, לכתוב לי בוואטסאפ או ליצור עמי קשר טלפוני.

תוכן שעשוי לעניין אתכם: המדריך המלא לקניית דירה

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: