מהו מדד תשומות הבניה?

מהו מדד תשומות הבניה?

תוכן עניינים

שיקוף ההוצאות הצפויות מהפן המשפטי עבור לקוחותיי, בין אם רוכשים ובין אם מוכרים, בא במטרה למנוע את היתכנותו של פער תקציבי, ולאפשר את קיומה של העסקה באופן חלק ובריא לכל הצדדים.

כהמשך ישיר לגישתי זו, במאמר זה אבקש לדון במושג חשוב המשפיע על כיסם של הרוכשים בעסקת קניית דירה יד ראשונה מקבלן – מדד תשומות הבניה.

כישראלים, כולנו מכירים מקרוב את הדיווחים החדשותיים החוזרים והנשנים המספרים לנו על עליות מחירים. עבור מרביתנו, עליית מחירים יכולה להשפיע על ההחלטות שלנו 'כאן ועכשיו' – אנחנו עכשיו נחליט שנצמצם את קנייתו של מוצר מסוים, או שנעבור להשתמש במזגן חדיש הצורך אנרגיה פחותה במחשבה על הטווח הרחוק.

עבור קבלן החתום מולנו על תהליך בניה שאורך לעתים קרובות כמספר שנים, הרי שעליית המחירים איננה מאפשרת לזוז ימינה או שמאלה: מבחינת הקבלן הוא נדרש לספק את העבודה, וזאת על אף עליית המחירים המגולמת גם בחומרי הגלם השונים (ברזל, עפר, בטון, דלק עבור הציוד ההנדסי וכיוצא בכך).

לאור העובדה שפרויקט הבניה אורך כמספר שנים, הרי שחשיפתו של הקבלן אל התנודות (לרוב עליות) במחירם של החומרים הנדרשים למבנה, מוכרחה לבוא לידי ביטוי גם בכיס שלנו, הרוכשים.

היבט זה מגולם בעבודה שמחיריהן של הדירות מוצמדים אל המדד לתשומות הבניה.

ממה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים מושפע?

מטרתו של המדד למדוד את התמורות בהוצאות שחלו לאורכו של פרק זמן מסוים בעבור מנעד של מוצרים וחומרים שונים המשמשים את הקבלן לצורך בנייתו של בית המגורים.

המדד מפורסם באופן גלוי וזמן לכול מדי 15 לחודש ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בין חומרי הגלם השונים ניתין למנות ברזל ומלט, צינורות, זכוכית, חומרי מחצבה ועוד, כמו גם שירותים שונים אותם הקבלנים צורכים בעבור בנייתו של פרויקט המגורים.

למרבה הצער, נכון לכתיבת שורות אלו בשנת 2022, בשנת 2021 לאור השפעותיה של הקורונה על נושא הייבוא, דבר הבא לידי ביטוי גם בימינו אנו, עלה מדד תשומות הבנייה בלא פחות מ-6%.

האם ניתן לחזות את העלייה?

בשונה מהוצאות כספיות אחרות הנלוות לעסקת הנדל"ן, כגון מיסוי מקרקעין, הרי שאין כל אפשרות לחזות באופן מדויק את עלייתו של המדד.

אין כל אפשרות ריאלית להגן על הרוכשים מפני העלייה האפשרית דוגמת גידור, ולמעשה רוכשים אשר בוחרים לקנות דירה מקבלן, מוכרחים להכיר בכך ולהיערך לתשלום עודף עתידי.

מעוניינים בייעוץ משפטי לקניית נכס מקרקעין? השאירו פניה באתר:

או התקשרו: 054-9433560

כיצד זה עובד בפועל?

הקבלן מצמיד את מחירי העלות בעבור פרויקט הבנייה אל מדד תשומות הבניה למגורים. היבט זה זוכה להתייחסות גם בחוזה המכר הנחתם בין הקבלן לרוכשים.

באמצעות הצמדה זו, הקבלן למעשה מבטח את עצמו כאשר באפשרותו לגלם את הוצאות הבניה שעלו, בדמות דרישת השלמת הפער אל מול הרוכשים.

או במילים אחרות: 

פערי המחירים של חומרי הגלם בין מועד החתימה על העסקה לבין מועד המסירה, מונחים על כתפיהם של הרוכשים והרוכשים בלבד.

לדוגמה:

ברכישת דירת מגורים מקבלן שערכה 2 מיליון ש"ח, שולמו 20 אחוזים מסך העסקה במעמד החתימה (400 אלף ש"ח).

עתה נותרו לתשלום 1.6 מיליון שקלים אותם עלינו לשלם באבני דרך שסוכמו בחוזה (פעימות התשלום).

במידה והמדד לתשומות הבנייה עלה עד לסיום כל התשלומים ב-2%, לאורך פרק זמן זה, הרי שהרוכשים יידרשו לשלם את 32 אלף ש"ח הנותרים.

האם עלי לשלם את הסכום בעת ובעונה אחת?

אבני הדרך המסוכמות אל מול הקבלן לביצוע פעימות התשלום, הן גם המועדים בהם תתבצענה ההשלמות על הפערים הנובעים מן המדד לתשומות הבנייה.

כלומר, הרוכשים לא יידרשו לשלם את הפער בעת ובעונה אחת, אלא בכל פעימת תשלום שיבצעו.

התייעצו עם משרדנו

ברוכים הבאים למשרדה של מיטל אוטמזגין, עו"ד נדל"ן בבאר שבע, המלווה עסקאות מקרקעין לרכישת ומכירת נכסי נדל"ן למגורים ונדל"ן מסחרי.

בכל שאלה והתייעצות בנושא קניית דירה מקבלן, הינכם מוזמנים לכתוב לנו בוואטסאפ, ליצור קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: