היבטים חוקיים של השכרת דירה ב-Airbnb

היבטים חוקיים של השכרת דירה ב-Airbnb

תוכן עניינים

השכרת דירות לאירוח במסגרת אתר AIRBNB הפכה בשנים האחרונות לפופולארית יותר ויותר. מדובר באתר אינטרנט בינלאומי שמיועד לתיירים, נופשים,  ודיירים אירעיים שמעדיפים לשכור דירות פרטיות לטווח קצר מאשר להתארח בבית מלון. 

עם זאת, וכמו כל פעולה משפטית, גם השכרת דירות באתר Airbnb כרוכה בהיבטים חוקיים שונים שמצמיחים למשכירים חבויות שונות, שלא כולם כפי הנראה מודעים להן, וזאת כפי שיוסבר להלן.

היתר שימוש חורג

בפסק הדין שניתן ביום 11.8.2022 בעפמ"ק 38350-06-22 רועי אבידן נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה רמון על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע, נקבע כי גם בעלים של נכס שמיועד למגורים אשר משכיר אותו באתר Airbnb חייב להוציא היתר שימוש חורג, וזאת גם כשמדובר להשכרה לטווח קצר בלבד של מספר ימים ספורים. 

פסק דין זה ניתן בערעור שהוגש על פסק הדין שניתן על ידי בית משפט השלום בבאר שבע במאי 2022, ואשר הורה על מתן צווי הפסקה שיפוטיים שאסרו על השכרת יחידות נופש בארבע וילות פרטיות במצפה רמון, מאחר שהדבר מנוגד לתב"ע ולהיתרים שחלים על הקרקע ומייעדים אותה למטרת מגורים בלבד. 

צווי המניעה ניתנו לבקשת הועדה המקומית לתכנון ובניה במצפה רמון, שאליה הצטרפו גם השכנים של אחת הווילות אשר התלוננו על הפגיעה באיכות חייהם על ידי השוכרים.

בעלי הווילות ערערו לבית המשפט המחוזי על פסק דינו של בית משפט השלום, בטענה שרוב הזמן הם משתמשים בווילות למטרת המגורים שלהם, וכי רק ב-20% מהזמן הווילות מושכרות, אף זאת לתקופות קצרות מאד של מספר ימים בודדים, וכי גם נופש הוא סוג של מגורים, הגם לטווח קצר יחסית, ועל כן אין המדובר בשימוש חורג במקרקעין.    

בית המשפט המחוזי דחה בתחילה את טענת בעלי הווילות לפיה הווילות מושכרות רק ב-20% מהזמן, וקבע שהווילות אינן משמשות כלל למגורים של בעליהם, וזאת לרבות לאור פרסומים שיווקיים והכינויים שניתנו בהן לארבע הווילות ("וילת קדם", "תהילת מדבר", "לבנת מדבר" ו-"אחוזת המלכה"), מהם עלה שהווילות משמשות את בעליהן למטרת עסקים בלבד. 

בנוסף, דחה בית המשפט את טענת בעלי הווילות לפיה גם נופש הוא סוג של מגורים, וזאת לאור קביעתו הברורה של בית המשפט העליון לפיה יש להבדיל בין נופש למגורי קבע.  

בהתאם לכך נקבע השימוש שנעשה בוילות הינו שימוש חורג בניגוד לתב"ע שחלה עליהן, וכי על בעלי הוילות לבקש היתר שימוש חורג מהועדה המקומית במצפה רמון לצורך השכרתן כיחידות נופש. עוד נקבע כי על הועדה המקומית להכריע בעניין מתן ההיתר לשימוש חורג לאחר שמיעת טענותיהם של הדיירים שמתגוררים ליד הווילות לגבי זכותם לגור ליד שכנים ולא ליד תיירים מתחלפים, וזאת לאור ההבדל התהומי בין אופי החיים של מי שמתגורר בסמוך לתייר שמתחלף כל יומיים, לבין מי שמתגורר ליד שכן שעמו ניתן לקשור יחסי שכנות טובה, בעזרה הדדית ובהתחשבות הדדית. 

הפרת תקנון הבית המשותף

ואם כבר הזכרנו את זכויותיהם של השכנים שמתגוררים בסמוך לדירות שמושכרות באתר Airbnb, מן הראוי לציין שכאשר מדובר בדירות שנמצאות בבניין מגורים משותף ואשר מושכרות באתר Airbnb, אזי על בעלי הדירות המושכרות גם לבדוק האם הדבר תואם את תקנון הבית המשותף שחל על הבניין המשותף. 

ככל שתקנון הבית המשותף קובע כי השימוש בדירות שנמצאות בבית המשותף יהיה למטרת מגורים בלבד, אזי לא ניתן יהיה להשכירן באתר Airbnb.

כך נקבע בפסק דין שניתן על ידי המפקחת על המקרקעין בתל אביב בתביעה שנדונה לפניה. 

התביעה הוגשה על ידי נציגות של בניין משותף בתל אביב כנגד אחד מבעלי הדירות בבניין, שביקש להשכיר את דירתו לתקופות קצרות באמצעות אתר Airbnb .  

נציגות הבית המשותף התנגדה לכך בטענה שהדבר מנוגד לתקנון הבית המשותף, אשר קובע במפורש כי  השימוש בדירות בבניין המשותף יהיה למגורים בלבד.

כתוצאה מכך שוב התעוררה השאלה האם השכרת דירה באמצעות אתר Airbnb מהווה אף היא "שימוש למגורים". 

פסק הדין קבע שהשכרת דירה באמצעות אתר Airbnb איננה מהווה "שימוש למגורים", מאחר ששימוש למגורים הינו שימוש בדירה למגורי קבע או לתקופה ממושכת, וזאת להבדיל מהשכרה לפרקי זמן של ימים ספורים כפי שנעשה בהשכרה באמצעות אתר Airbnb. בהתאם לכך נאסר על הנתבע להשכיר את הדירה באמצעות אתר Airbnb. 

מעוניינים בקבלת ייעוץ משפטי בנושא נכס ל-Airbnb? השאירו פניה:

או התקשרו: 054-9433560

תעריף ארנונה למגורים או לעסקים?

בשנים האחרונות עיריית תל אביב מנסה לקדם מהלך ולפיו כל דירה שמושכרת לפחות פעמיים בשנה לתקופות של בין יום אחד ל-90 יום תחויב לא לפי תעריף ארנונה למגורים, כי אם לפי תעריף ארנונה לעסקים, שלרוב יקר בהרבה מתעריף הארנונה למגורים.

יוזמת העיריה נובעת מהזינוק בכמות הדירות בעיר שמושכרות ב-Airbnb, אשר הוביל לייקור השכירות בעיר ולפגיעה בענף המלונאות. 

עם זאת, מהלך זה מצריך את  קבלת אישורם של שרי האוצר והפנים, ונדרשת גם חוות דעתו של שר התיירות. עד כה טרם התקבל אישורם של השרים הללו, אולם ייתכן שהעיריה תצליח בעתיד להביא לשינוי המצב באמצעות חקיקה בכנסת. 

התייעצו עם משרדנו

ברוכים הבאים, שמי מיטל אוטמזגין עורכת דין לדיני נדל"ן בבאר שבע. משרדי מלווה במגוון עסקאות נדל"ן על סוגיהן, וכן בהיבטים משפטיים המציבים את בעלי ובעלות הנכסים בפני לבטים וסימני שאלה. נכס לצרכי לינה ותיירות הוא דוגמה נהדרת לכך.

בכל שאלה והתייעצות עם עורך דיני מקרקעין, ניתן לכתוב לי בוואטסאפ, להשאיר לי פניה באתר או ליצור עמי קשר טלפוני ישיר.

התוכן עשוי לעזור לאדם שאתם מכירים? שתפו אותו:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: