הערת אזהרה בטאבו

עו"ד מיטל אוטמזגין

תוכן עניינים

תחום המקרקעין כולל בתוכו מספר רחב של מגבלות שחשוב להכיר ולפעול על פיהן. היכרות עם מגבלות אלו, שנעשית לרוב באמצעות ליווי של עורכי דין בתחום הנדל"ן, תאפשר לנו להתנהל באופן חוקי ולגיטימי וכמובן תשמור על הזכויות שלנו בכל עסקת מקרקעין בה אנו לוקחים חלק.

בתחום דיני המקרקעין קיימת מגבלה שנקראת "הערת אזהרה". הערה הקיימת ברישום במרשם המקרקעין והיא בעצם מהווה התחייבות של בעלי מקרקעין או בעלי הזכות במקרקעין מה לעשות בקרקע או ממה להימנע מלעשות במסגרת עסקאות עתידיות.

מהן שתי המטרות העיקריות ברישום הערת אזהרה?

הערת אזהרה בטאבו משמשת לשתי מטרות עיקריות:

  • האחת, להודיע ולהזהיר כל אדם שמתעניין במקרקעין כי ישנה התחייבות מצד הבעלים של המקרקעין לבצע עסקה מסוימת או בהימנעות מביצוע של עסקות אחרות. כך בעצם יכולים אותם מתעניינים להיחשף לאותה הערת אזהרה בטאבו בפנקסים רשמיים החשופים לכלל הציבור הרחב.
  • מטרה נוספת של הערת אזהרה בטאבו היא למנוע מבעל המקרקעין אשר התחייב לעסקה עם לקוח מסוים להימנע בעצם מביצוע עסקה סותרת עם לקוח אחר על אותו מקרקעין וזאת ללא הסכמתו של הלקוח הראשון ואף ללא צו מבית המשפט.

 

לצד שתי מטרות עיקריות אלו, קיימות מטרות נוספות במסגרת ביצוע ויישום של הערת אזהרה עליהן נרחיב מיד בהמשך.

לייעוץ עם משרדנו השאירו פנייה:

או התקשרו: 054-9433560

הערת אזהרה ע"פ עסקת מקרקעין

רישום הערת אזהרה במסגרת תמ"א 38

פרויקטים של תמ"א 38 ניתן לראות כמעט בכל עיר בישראל.

פרויקטים רבים אלו שואפים ליצור כמובן מבנים חדשים, רחבים ובטיחותיים יותר עבור אזרחים רבים, כששמירה עליהם ועל מסגרות נוספות שלוקחות חלק בפרויקטים אלו נעשות גם באמצעות הערת אזהרה.

בפרויקטים של תמ"א 38, עורך הדין מטעם היזמים ידאג להערת אזהרה על מנת להבטיח שבעלי הדירות שאיתם נחתם הסכם תמ"א 38, ימנעו ממכירת הדירות שלהם לרוכשים שלא נתנו או לא יתנו הסכמה להסכם התמ"א 38 שכבר נחתם.

לצד הערת אזהרה עבור היזמים, יכולה להירשם גם הערת אזהרה לטובת הבנק שהחליט ללוות את הפרויקט וזאת בכדי לשמור עליו ולהבטיח זכויותיו.

הערת אזהרה במסגרת רישום משכנתא

גם ברכישת דירה ישנו הרצון לשמור על זכויותינו.

לצד שימוש בעו"ד נדל"ן שילווה וייעץ לנו, נעשה שימוש בהערת אזהרה בלשכת רישום המקרקעין, הן מצד רוכש הדירה שלקח על עצמו משכנתא והן על ידי הבנק שהעניק את אותה הלוואה.

רישום הערת אזהרה מצד הבנק, מהווה בטוחה עד לנקודה בה מתרחש רישום זכויות הרוכש בפועל, ובכך להובלת זכויות קנייניות על המקרקעין מצד הרוכש.

בהערת האזהרה מתחייב מוכר הדירה להשיב את הכספים שהתקבלו עבור המשכנתא מצד הרוכש.

הערת אזהרה במסגרת רכישת דירה מקבלן

במסגרת החוק בישראל ישנן ארבע בטוחות שעל הקבלן להמציא לרוכשי הדירות בפרויקט אותו הוא מקדם.

ארבע בטוחות אלו כוללות

  • ערבות חוק מכר
  • ביטוח
  • זכויות בעלות או חכירה
  • והערת אזהרה.

 

מתוך ארבע הבטוחות, השתיים הנפוצות יותר הן ליווי בנקאי – לרוב באמצעות פוליסת ביטוח והשימוש בהערת אזהרה. בהערת אזהרה הנוגעת לנכס מקבלן, תהיה התייחסות הנוגעת לכיווני האוויר של הדירה, גודלה במ"ר, מספר הדירה בבניין, באיזו קומה נמצאת הדירה ועוד.

אלמנט נוסף וחשוב אותו תכירו באמצעות עורך דינכם, נוגע בעובדה כי עד שלא נרשמה הערת אזהרה לטובת הרוכש, לא יכול הקבלן לגבות מעל 7% מערך הדירה. דבר שיוביל את הקבלנים לרצות שהרוכשים ועורכי דינם יוסיפו את אותה הערת אזהרה.

הערת אזהרה מצד ועדות לתכנון ובניה ורשויות מקומיות

הערת אזהרה משמשת גם ועדות לתכנון ובניה ורשויות מקומיות.

אלו משתמשות בכלי זה בשל ליקויי בנייה המתגלים בנכסי מקרקעין ובכך פועלות כדי ליידע ולהתריע רוכשים פוטנציאליים אודות חריגות בנייה שטרם סודרו.

רשויות מקומיות דואגות לשלב הערת אזהרה גם במקרים ובהם קיימים חובות של בעלי הנכסים. שילוב של הערת אזהרה שכזו יכול בעצם למנוע מהבעלים לבצע עסקאלות עד שיוסר אותו חוב לרשות.

ליווי משפטי בנדל"ן

משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין מספק מעטפת משפטית מלאה בדיני מקרקעין לרבות רישום הערת אזהרה וביצוע כל המהלכים הנדרשים להבטחת עסקת מקרקעין בטוחה ובריאה.

להתייעצות עם משרדנו, ניתן להשאיר לנו פנייה באתר או ליצור עמנו קשר טלפוני.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: