האם חובות עוברים בירושה אל היורשים?

כשם שאנחנו מקבלים לידינו את הונו, רכושו ונכסיו של המנוח, בין אם ירשנו זאת על-פי דין ובין אם מתוקפה של צוואה, הרי שעולה השאלה אם בו-זמנית אנו גם עלולים לרשת לידינו את חובותיו כלפי נושים שונים המבקשים לפרוע את החוב.

חשש שכזה, הוא בהחלט ברור ומובן, וכאן נבקש לענות על הנושא במלואו.

כשם שזכויות אינן נעלמות עם לכתו של אדם לעולמו, כך גם חובותיו אינם מתאפסים ונעלמים כהרף עין. ועם זאת, יש לציין כי החובות אינם עוברים אל היורשים באופן בו עליהם להשלים את החסר, אלא לשלם זאת מתוך העיזבון.

האם הירושה של היורשים קודמת לפירעון החובות של הנושים?

חשוב לציין כי אין אלו הם פני הדברים. במידה וישנם חובות העומדים לחובתו של המנוח, הרי שהכספים, הרכוש, ההון והנכסים שבעיזבון, ישמשו קודם כל לצורך פריעת חובותיו של הנפטר.

רק לאחר מכן, העיזבון שנותר, במידה ונותר, יועבר אל היורשים כדין או היורשים הרשומים בצוואתו של הנפטר.

נדגיש בשנית, כי במידה והעיזבון איננו מאפשר לפרוע את כל חובותיו של המנוח, הרי שאין היורשים צריכים להשלים את החסר מטעמם. הנושים יכולים לפרוע את החוב אך ורק באמצעות הרכוש העזבוני הקיים עבורם מטעם העיזבון של המנוח.

האם על היורשים לנהל את פירעון החובות?

ברמה העקרונית כן, היורשים ירשו למעשה את העיזבון של המנוח, ועל-כן ניהול העיזבון מצוי בידיהם או בידיו של מנהל עיזבון שמונה מטעמם או מטעם המנוח בטרם לכתו.

יורשים שאינם מעוניינים לעסוק בנושא כלל, יכולים או להסתלק מן הירושה בטרם חלוקת העיזבון, וכך לא יהיו עוד מוגדרים כיורשים.

לחילופין, ניתן לשכור לשם כך עורך דין שינהל את העיזבון או מנהל עיזבון אחר (נדגיש כי מנהל עיזבון איננו מוכרח להיות עורך דין, וזה יכול גם להיות חבר קרוב למשפחה), שינהל את כלל פירעון החובות מן העיזבון אל מול הנושים.

באיזה שלב פורעים את החובות מן העיזבון?

על-פי החוק, הנושים להם המנוח חייב כספים קודמים בעדיפותם על פני היורשים.

על-כן, בטרם חלוקת העיזבון, קרי כספי הירושה, הנכסים והרכוש בין היורשים השונים, על היורשים או מנהל העיזבון, לשלם את חובותיו של הנפטר.

נציין כי במידה וישנם למשל 50,000 ש"ח בעיזבון, והמנוח חייב 30,000 ש"ח, הרי שהיורשים יוכלו לחלק ביניהם את 20,000 השקלים הנותרים.

במידה וחייב המנוח סכום העולה על 50,000 ש"ח, הרי שהנושים יוכלו לפרוע אך ורק את מה שקיים בעיזבון, ולא יוכלו לפרוע כסף או לחייב את היורשים בתשלום המשלים את החסר.

במקרה שכזה, לא יירשו היורשים דבר, שכן העיזבון לא הותיר כל כסף בנמצא.

נדגיש כי זוהי התייחסות פשטנית מאוד, וישנו רכוש שניתן למכור לצורך פריעת החוב וכיוצא בכך.

סיכום דבר

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מאמרים נוספים

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: