זימון לבית משפט לתעבורה

עו"ד מיטל אוטמזגין

תוכן עניינים

זימון לביהמ"ש לתעבורה יכול לפגוש גם את אחרוני עברייני התנועה, ובמסגרתו מתקיימים הליכים משפטיים שונים בין שמדובר בעבירות חמורות דוגמת נהיגה בשכרות ובין שמדובר בערעורים על עבירות 'יומיומיות' ושגורות כגון הגשת ערר על קנס כספי מטעם שוטר תנועה.

אחד מן ההיבטים החשובים ביותר שיש להכיר בהם הוא בכך שדיני התעבורה נובעים מתוך הדין הפלילי. על-כן, התייצבות בפני שופט עלולה להוביל לענישה מחמירה, ובמקרי קיצון של עבירות תנועה ותעבורה חמורות, אך לעונש מסר בפועל.

לאור זאת, גם במקרים 'קלים' הרי שההמלצה היא להיוועץ עם עורך דין תעבורה, ולשקול את ייצוגו בערכאות המשפטיות הרלוונטיות.

מתי נקבל זימון לבית המשפט?

זימון לבית המשפט לתעבורה יכול להינתן על-ידי שוטר תנועה שאכף את החוק ותפס אותנו בחשד לביצוע עבירה. במקרים אלו, הזימון יינתן במסגרתו של הדו"ח.

הזימון יכול להישלח אלינו בדואר, וזאת לאחר שנתפסנו בדבר עבירה שתועדה באמצעים הטכנולוגיים השונים העומדים לרשותה של משטרת ישראל.

אפשרות שלישית היא קבלת זימון לאור בקשתנו לערער על חומרתו של עונש מסוים, לרוב יהיה מדובר כאמור בהגשת ערעור על דו"ח, קרי בקשה להישפט בבית המשפט לתעבורה.

להלן פירוט רחב יותר:

זימון לביהמ"ש על-ידי שוטר

בסמכותו של שוטר לזמן אותנו לדין בבית המשפט לתעבורה כבר בעת שתפס אותנו בעת ביצוע העבירה.

הזימון יינתן בדו"ח שיימסר לידינו, ובתוכו יירשמו כלל פרטי הזימון לצד הפרטים השגורים המפורטים בדו"ח דוגמת תשובתו של הנהג לנוכח המעשה בו נתפס, פרטיו, פרטי הרכב ותאריך ושעת העבירה.

כמו-כן, הדו"ח יכול גם שלא להינתן באופן ישיר על-ידי השוטר, ולהישלח אלינו בדואר רשום.

זימון ממוחשב

לצד כוח האדם העומד לרשותה של משטרת ישראל, הרי שהיא עושה שימוש ניכר גם באמצעים טכנולוגיים שונים, לרבות מצלמות מהירות אשר מטרתן לתפוס את הנהגים בשעת מעשה, תוך תיעוד מצולם ומפורט של העבירה.

במקרים אלו, זיהויה של לוחית הרישוי על-ידי המצלמה וכן התיעוד המדויק, יובילו לשליחת הזימון בדואר רשום בעבור הבעלים ששמם רשום על הרכב.

זימון לאחר בדיקת המקרה

בשונה מחשד לביצוע עבירת תנועה על-ידי שוטר תנועה שנכח במקום, ובשונה מזימון אוטומטי לאור לכידתו של הנהג בשעת מעשה על-ידי מצלמה, הרי שישנם מקרים בהם האירוע ייבדק על-ידי בוחני תנועה וגורמים רלוונטיים נוספים עד לקבלת ההחלטה.

במקרה הזה, התייחסותנו היא לתאונות דרכים, ולאחר שייחקרו המעורבים באירוע, ייגבו העדויות הנדרשות, וייאספו הראיות מן השטח, יוחלט על-ידי התובע מטעם משטרת ישראל אם להגיש כתב אישום, ולזמן את הנהג החשוד לבית המשפט לתעבורה.

זימון לצורך גביית עדות

זימון יכול להינתן גם לצורך מתן עדות בבית המשפט.

זימון שכזה יכול להינתן הן עבור עדים מטעמה של התביעה והן עבור עדים מטעמו של הנאשם, וזאת כחלק מן הקו ההגנתי המשפט.

לייעוץ עם משרדנו השאירו פנייה:

או התקשרו: 054-9433560

שלבי ההליך בבית המשפט לתעבורה: מה צפוי לנו?

מטרתו של עורך דין תעבורה היא לא רק לספק אסטרטגיה משפטית נכונה, אלא גם להכין את הלקוח או הלקוחה לקראת התהליך הצפוי אותו גם אפרט בכללותו בפסקאות שלהלן:

דיון הקראה ראשונה

בשלב הראשון, יוקראו סעיפי האישום אל הנאשם או הנאשמת, ועל הנאשמ/ת להגיב בהתאם אם הם מודים או כופרים באשמה.

במקרה ובו הנאשם יודה בסעיפים המיוחסים אלו, הרי שבית המשפט יעבור לשלב הטיעונים ולהכרעתו של גזר הזין.

במקרה ובו הנאשם כופר בסעיפים המיוחסים לו, הרי שעוברים לשלב הבא אותו אפרט בפסקה הבאה – שלב דיון ההוכחות.

חשוב לציין שכבר את שלב הדיון וההקראה הראשונה, ניתן לרתום לצורך כפירה בהאשמה והצגת הטיעונים ההגנתיים הראשונים. לכל תיק ותיק יש להתוות אסטרטגיה משפטית נכונה, ולבחון את החשדות המיוחסים ואת נסיבותיו של האירוע.

דיון ההוכחות

דיון זה עשוי בהחלט גם להתפרש על פני מספר דיונים, קרי מפגשים.

במהלכם של דיונים אלו, יזומנו העדים השונים שנכחו במקרה המדובר, וייחקרו הן על-ידי התביעה והן על-ידי עורך הדין מטעמו של הנאשם.

זהו למעשה השלב הקריטי ביותר עבור הנאשם ועורך דינו, ובאמצעות חקירה נגדית מוצלחת ונכונה, ניתן להביא להפחתה משמעותית ברף הענישה ובמקרים מסוימים אף לזיכוי מוחלט.

לאחר שמסתיימות עדויותיהם של העדים מטעם התביעה, יכולה ההגנה להביא עדים מטעמה.

סיכומים

לאחר שכל אחד מן הצדדים הציג את דבריו, חקר את העדים והציג את טיעוניו, מגיע השלב ובו הצדדים מסכמים את מהלכו של המשפט.

כל צד יפעל להציג את טיעוניו באופן משכנע, וכחלק מן האסטרטגיה המשפטית ההגנתית נפעל לבחון כיצד להציג כשלים שונים שבלטו באופן האכיפה, בעדויות שנגבו ובנסיבות נוספות הרלוונטיות לכל תיק ותיק באופן פרטני.

הכרעה וגזר דין

במידה ובית המשפט לתעבורה מחליט שהנאשם הוא זכאי, הרי שבזאת תמו ההליכים המשפטיים כנגדו.

במידה ובית המשפט מחליט להרשיע את הנאשם בסעיף או בסעיפים המיוחסים לו, ייקבע מועד למתן טיעונים לענישה.

במהלכו של דיון זה, הן התביעה והן ההגנה יעלו את בקשותיהן לענישות שונות; התביעה תבקש למצות את הדין, בעוד שההגנה תציג את טיעוניה כדי להפחית את חומרת הצעדים שיינקטו כנגד הנאשם.

זומנתי לבית המשפט לתעבורה, כיצד עלי לנהוג?

ישנם השואלים אותנו באשר לאי התייצבות למשפט תעבורה וההשלכות על כך. הימנעו מכך בכל מחיר. אינכם מעוניינים להחמיר את הענישה ולמעשה למוסס כל אפשרות להמתקת הדין.

כפי שוודאי נוכחתם לראות במדריך זה, בית המשפט לתעבורה נגזר מן הדין הפלילי, וביכולתו לגזור ענישה מחמירה החל משלילת הרישיון ועד לעונש מאסר בפועל.

חשוב לציין: אין כל חוק המורה על שכירת שירותיו של עורך דין, וניתן לעבור את ההליך לבד. עם זאת, ההמלצה היא לרתום אל ההליכים איש מקצוע המצוי בדיני התעבורה, ואשר יוכל לספק את הידע המשפטי הנדרש ולהתוות אסטרטגיה משפטית לצורך זיכוי הנאשם או הפחתת חומרת הענישה.

אם קיבלתם זימון לבית משפט לתעבורה, במשרד עו"ד מיטל אוטמזגין אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני, לכתוב לנו בוואטסאפ או להשאיר פנייה, לצורך קבלת ייעוץ משפטי ראשוני.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: