היכרות עם סוגי הצוואות

המסגרת המשפטית והחוקית מקנה ליחיד את החופש לתכנן את חלוקת נכסיו לאחר לכתו. "צוואה", היא כל אמירה אשר מבקש ומצפה אדם שיעשה למענו או בענייניו לאחר מותו.

במאמר שלפניכם הסוגים השונים של צוואות המוכרות בישראל. צוואות בכתב יד, צוואות לטובת מוטבים ייעודיים, צוואות בפני רשות, וצוואות בעל פה, וננסה להעניק הכוונה כיצד לבחור את הצוואה המתאימה לכל אחד.

צוואה בכתב יד

אחת הדרכים המוכרות והפשוטות ביותר היא עריכת צוואה בכתב יד. מסמך חתום ומתוארך, שכולו כתוב בכתב ידו של המוריש עורך הצוואה, ללא צורך בעדים או הליכים פורמליים. 

צוואה בכתב יד חייבת לכלול הנחיות ברורות לגבי חלוקת הנכסים ושמות המוטבים, על מנת למנוע אי בהירות או תקלות שעלולות חלילה להתעורר במהלך קיומה.

  • יתרונות: מקלה על יצירת צוואה במקרי קיצון בלתי צפויים, מעניקה למוריש שליטה מלאה וחד משמעית על תוכנה.
  • חסרונות: אם ימצאו בצוואה פרטים שאינם ברורים, או שמבחינה משפטית אינם תקפים היא עלולה להוות סיבה למחלוקות בין היורשים לאחר פטירת המוריש.

צוואה בפני עדים

צוואה בפני עדים לרוב נהוג שתיערך אצל עורך דין יחד עם שני עדים החתומים שאכן היו נוכחים בעת מעמד הצוואה.

חשוב לציין: אל לנו להביא 2 עדים אשר עתידים לרשת חלק מעזבונו של המוריש. זאת כיוון שהדבר עלול להוביל לביטולה של הצוואה.

מדובר בדרך המומלצת ביותר לעריכת צוואה, זאת לאור העובדה שעורך הדין עובר יחד עם המצווה על צוואתו, מסייע בעריכתה ומבטיח כי היא אכן תעמוד בכל הדרישות והתחיקות.

כמו-כן, צוואה שכזו, המאושרת הן על-ידי עורך דין והן על-ידי 2 עדים, זוכה למהימנות רבה יותר, והמערערים עליה יתקשו לבטלה (במלואה או סעיפים בה).

צוואה בפני רשות

עריכת צוואה בפני רשות מתאימה, בפני הרשם לענייני ירושה עורך דין או נוטריון. צוואה הנערכת בפני רשות מוסמכת, דורשת נוכחות של עדים, המאשרים כי המוריש פועל מרצונו החופשי ומצבו הנפשי באותה עת תקין. וכן על מנת לאמת את חוקיות חתימת המוריש.

יתרונות:- צוואות בפני רשות מספקת שכבת הגנה חזקה יותר מפני מחלוקות שעלולות להתעורר, שכן ברור ובטוח שהצוואה עומדת בכל הדרישות המשפטיות הנדרשות.

צוואה בעל פה

צוואה הנאמרת בקול, ולא בכתב. פעמים רבות היא נעשית במצבי חירום כאשר למוריש אין אפשרות ליצור צוואה בכתב. 

המחסור בתיעוד מעורר קושי ואתגרים משפטיים לא קלים בשל חוסר היכולת לאמת את כוונותיו של המוריש. יחד עם זאת ישנם מקרים חריגים בהם הן כן מתקבלות כמו במקרים של מלחמה, או מצבים מסכני חיים.

'סוגים' נוספים של צוואות

אנו יוצאים מנקודת הנחה כי ייתכן ואתם חיפשתם אחר סוגי צוואות אך לא לאופן עריכת הצוואה כי אם לאופייה של הצוואה עצמה.

להלן מספר התייחסויות:

צוואה הדדית

צוואה הנערכת על ידי שני אנשים, בדרך כלל בני זוג או שותפים, המעוניינים להשאיר את נכסיהם זה לזה. הצוואה ההדדית כוללת הסכם לפיו לא תשונה או תבוטל הצוואה על ידי אף אחד מהצדדים – ללא הסכמת הצד השני. חשוב ביותר, לפני יצירת צוואה הדדית, לדון, להסכים ולסכם את רצונות עורכי הצוואה במדויק. התייעצות עם עורך דין, המתמחה בצוואות ודיני ירושה מומלצת ביותר, כדי להבטיח שהצוואה ההדדית תשקף ביעילות את כוונותיהם המשותפות של שני הצדדים.

יתרונות:- צוואות הדדיות מספקות שקט נפשי לזוגות, או השותפים ומבטיחות שהנכסים שלהם יעברו זה לזה על פי רצונם והשקפתם. הן מונעות כל אפשרות לפגיעה אפשרית או הפרעה בקיום הצוואה על ידי צד שלישי.

לקריאה מורחבת בנושא צוואות הדדיות >>>

צוואה לטובת מוטבים ייעודיים

רשאי המוריש לנסח צוואה המציינת במפורש את המוטבים שלו, הוא רשאי לבחור להוריש את נכסיו לאנשים מסוימים בלבד, או לארגונים ספציפיים. צוואה כזו מחייבת ניסוח מדויק ומוקפד משפטית המזהה את המוטבים בשמותיהם המלאים וביחסיהם למוריש.

חשוב לכלול סעיף המבטל את כל הצוואות שאולי נעשו בעבר על מנת להימנע מאפשרויות של הוראות סותרות. יחד עם זאת, כדאי לדעת כי החוק הישראלי מגן על זכויותיהם של קרובי משפחה מדרגה ראשונה, גם כאשר לא צוין שמם מפורשות בצוואה, ולכן מטיל מגבלות על נישול קרובי משפחה, כגון בני זוג או ילדים. 

התייעצו עם משרדנו

בכל שאלה והתייעצות בנושא צוואות וירושות, אנו מזמינים אתכם להשאיר לנו פניה באתר, לכתוב לנו בוואטסאפ או ליצור עמנו קשר טלפוני.

אנו במשרד עורכי דין מיטל אוטמזגין נשוב אליכם בהקדם האפשרי.

סיכום דבר

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: