מהו שטר משכנתא?

מהו שטר משכנתא?

שטר המשכנתא הינו מסמך ובו מפורטים כלל פרטי נכס המקרקעין המשועבד עבור הבנק. המסמך כולל את סכומה המלא של ההלוואה, סעיפיה ותנאיה השונים.

מהי מטרתו?

שטר המשכנתא משמש אותנו בעת שיעבדו של נכס המקרקעין בעבור הבנק, וזאת בכפוף לסעיפים הנקובים בהסכם ההלוואה.

שטר זה מופק בעבור רישומה של המשכנתא בטאבו של נכס הנדל"ן.

בעיון בשטר המשכנתא, ניתן למצוא פרטים מלאים המפרטים את מאפייני הנכס הממושכן, וכן את פרטיו של בעלי הזכויות על הנכס, כמו גם שמו של הבנק אשר לטובתו רשומה הלוואת המשכנתא.

עוד מצוין בשטר זה, תנאיה של המשכנתא לרבות תשלומים חודשיים וכן נקיטת הצעדים הצפויה וזאת אם המלווים לא יעמדו בתנאים הנדרשים (כגון רשאותו של הבנק למכור את נכס המקרקעין מבלי לקבל אישור מקדים מטעם הקונים).

שטר משכנתא מהווה לא פחות מאשר הסכם התקשרות בין הצדדים; הבנק הינו הגורם הראשון אשר מפיק את השטר וחותם עליו, ולאחריו הלווים.

דוגמה נוספת הממחישה את תוקפו המשפטי של שטר זה, הינה הצורך בנוכחות עו"ד וזאת בעבור אימותו של השטר. 

מבנה שטר משכנתא

חשוב לציין כי כל בנק ובנק מחזיק בשטר משכנתא הייחודי לו, עם זאת, מבנהו של השטר לרוב יהיה זהה או דומה.

השטר מחולק למספר חלקים אותם נמנה להלן:

  • חלק א': רישום פרטיהם של בעלי הנכס הממשכנים וכן של הבנק הלווה.
  • חלק ב': רישום פרטיהם של עורכי דין אשר מאמתים את החתימה על שטר המשכנתא וכן שמטרתו וסעיפיו של השטר הוסברו כהלכה עבור הממשכנים.
  • חלק ג': אישור רשמי של רשם המקרקעין

שימושים בשטר משכנתא

לשטר משכנתא מספר שימושים שונים:

  • רישום משכנתא – זהו למעשה התהליך השגור ביותר עבורו השטר קיים, כאשר מטרתו היא להסדיר את היחסים שבין בעלי הנכס לבין הבנק אשר מעניק את המשכנתא. רק לאחר שהצדדים חותמים על השטר, ניתן לקבל את החתימה הנדרשת מטעם רשם המקרקעין.
  • תיקון רישום – תהליך המתבצע כאשר נכס המקרקעין מוחלף או כאשר חלים אי אלו שינויים ותמורות בתנאים והסעיפים של הלוואה. כמו-כן, תיקון רישום יכול להתבצע כאשר ישנו שינוי בזהותם של הלווים.
  • ביטול רישום – בעת תשלומה המלא של המשכנתא, יקבלו הלווים שטר פדיון משכנתא שלאחריו תתאפשר מחיקתה. משמעות הדבר היא שהבנק אשר הלווה את המשכנתא, איננו מחזיק באי אלו זכויות על הנכס.

אודות משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין

ברוכים הבאים למשרדי, שמי מיטל אוטמזגין, עורכת דין לדיני נדל"ן.

מאמר זה הינו חלק משורה של מאמרים אותם אני כותבת כמושגי יסוד בתחום המקרקעין.

מטרת משרדי היא לאפשר לכל לקוחותיי תהליך נהיר ובגובה העיניים. נמצאים בעיצומה של עסקת נדל"ן או בטרם ביצועה? בכל שאלה והתייעצות, אני מזמינה אתכם ליצור עמי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: