מה חשוב לבדוק לפני קניית דירה יד שניה?

לרכישת דירה מיד שניה ישנם מספר יתרונות מהותיים. ראשית, אתם רואים את הנכס המוגמר ויודעים בדיוק מה אתם מקבלים לידיכם. שנית, אתם יכולים לזהות ולהכיר את הפיתוח הסביבתי, גני הילדים ובתי הספר שבסביבה, פארקים, מרכזים מסחריים, עומס הכבישים הפנימיים בשכונה, יציאות מן השכונה ועוד.

על פי רוב, בדירות יד שניה, נוספו תוספות והשבחות מסוגים שונים ועדין העלות הכוללת תהיה פחותה מזו של דירת קבלן ומן התוספות והשינויים שאולי תרצו לעשות בה.

לצד היתרונות המובנים הללו, יש לנקוט בצעדי זהירות ולפני שאתם מחליטים לחתום על עסקה, הרי שישנם מספר דברים שחשוב היה שתבדקו קודם לכן.

טיפים לרכישת דירה יד שניה

כמובן שכל הטיפים הללו מגיעים לאחר שבדקתם את אפשרויותיכם לרכישת הדירה, בחרתם את האזור בו תרצו להתגורר, עיר, שכונה, שירותי החינוך, הבריאות, התרבות שיפורי התשתיות, הכבישים אל השכונה וממנה, בדיקת תכניות המתאר העתידיות ועוד.

1. לפני הביקור הראשוני בדירה, הכינו לעצמכם רשימת שאלות למוכר:-

למשל האם הוחלפה אינסטלציה בדירה בשלמותה או לא הוחלפה, אם הדירה מחוברת לתלת פאזי, אילו שיפורים ושינויים נעשו בדירה האם ישנה חניה אחת או יותר, מה גובה התשלום לוועד הבית, ואיך מתנהלת הפעילות בשטחים הציבוריים (למשל חדרי כושר או משחקיה לילדים ועוד)

2. מראה עיניים

עברו בדקדקנות ובלי להתבייש על החלונות, ראו אם כן או לא ישנה רטיבות בסביבתם האינסטלציה המרצפות ועוד

3. ביקורים חוזרים

עשו ביקורים חוזרים בשעות שונות של היום גם כדי להתרשם מהסביבה החיצונית בשעות היום והערב, וגם כדי לראות אם כן או לא מתאימים לכם כיווני האוויר, האם הדירה מוארת דיה ועוד

4. שכנים

אל תהססו לשוחח עם השכנים בפארק שליד, או בגינת הבניין. שיחות שכאלה יוכלו לתת לכם אינדיקציה על מהות יחסי השכנות בבניין.

5. שמאי

 אל תהססו להזמין שמאי מטעמכם להעריך את שווי הנכס. השמאי ידע להעריכו גם על סמך נתוני הסביבה וגם ידע באילו מחירים נמכרו דירות דומות בסביבה הקרובה.

6. בדיקת גיל הדירה

אנחנו יודעים מה קורה לנו עם השנים. מבנים, גם הם חווים חוויות מחוויות שונות וככל שהנכס וותיק יותר, כך יתכנו בו יותר ליקויים, כמו צנרת וותיקה עם סכנת התפוצצות, אריחים שעלולים ליפול מקירות, קורוזיה במעקות ובסורגים ועוד. 

אמנם כל הליקויים הללו ברי תיקון, אך אלא אם כן מראש אתם רוכשים דירה לצורך שיפוץ עתיר ממון, אנחנו היינו ממליצים שלא לרכוש דירה בת יותר מעשור.

כלל ברזל ברכישת כל נכס יד שנייה: שכרו את שירותיה של חברת בדק בית כך שתאשר לכם כי אכן מדובר בנכס ראוי למגורים ושאיננו טומן בחובו ליקויים נסתרים.

7. איכות הבניה

 עוד לפני שאתם מזמינים שמאי או בודק לדירה, ישנם לא מעט אותות וסימנים שתוכלו לראות גם בעין בלתי מקצועית, כמו רטיבות בקירות, המרצפות כן או לא שקועות ועוד.

8. בררו מי הקבלן או היזם שבנה את הנכס

קל היום לבדוק אם יש לו מוניטין של קבלן טוב, או שאולי תלויות ועומדות כנגדו תביעות.

9. חריגות בניה

בדקו שלא נעשו חריגות בניה על ידי הקבלן או על ידי בעל הנכס הנוכחי, שעלולות לגרום לכם בזבוז זמן, עצבים ולא מעט כסף.

בדיקה שכזו יכולה להיערך עצמאית, אך מומלץ להיעזר או בשירותיו של אדריכל או בשירותיו של משרד עורכי דין למקרקעין.

10. טאבו

מה מצבו המשפטי של הנכס. האם יש עליו עיקולים, הערות אזהרה, שעבודים, או מגבלות משפטיות מכל סוג וזן הטאבו הוא האישור הראשון שניתן לכם לכך שהבעלות על הנכס היא אכן של מי שמציג עצמו כמוכר.

11. מיסוי ותשלומים נלווים

בדקו מה תהיינה העלויות הנלוות למחיר הדירה מס רכישה מתוקף דיני מיסוי מקרקעין, תיווך שלבי התשלום במקרה ואתם לא מקבלים מידית את המפתח לידכם ועוד

12. השתדלו להיעזר בעורך דין המתמחה במקרקעין, גם בתחילת הדרך

חשוב לדעת: בעיקר כאשר אתם בודקים דירה יד שנייה, הרי ששורה של בדיקות מקדמיות והכוונות מטעם עורך דינכם, יעזרו לכם למצוא נכס המבטיח עסקת נדל"ן בריאה ונכונה.

דירות יד שנייה יכולות להיראות מזמינות ואפילו לייצר אצלנו מידית את תחושת ה'קליק' אחריה חיפשנו. עם זאת, בדיקת הסטטוס המשפטי של הדירה יכולה להעלות נורות אדומות אשר: או יובילו אותנו להתנות את החתימה על חוזה המכר בטיפול בכל הליקויים שנמצאו, או שישכנעו אותנו להמשיך ולחפש אחר נכס אחר.

סיכום דבר

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: