איך למכור דירה ללא תיווך?

החלטתם למכור את דירתכם או ביתכם, אך כיצד מתחילים? והאמת היא שגם למי יש זמן עודף להתחיל ולהיכנס לשיח עם רוכשים מתעניינים. בדיוק לשם כך נועד מקצוע תיווך הנדל"ן ומתוך השקפת העולם שהוא כבר 'יסגור את הפינה' ויחסוך לנו בזמן.

לעתים, המציאות מלמדת כי מכירת נכס באמצעות מתווך נדל"ן רק הופכת את המלאכה למורכבת יותר ומתוך שלל סיבות שונות:

  • הרוכשים הפוטנציאליים אינם ממהרים לשלם עבור נכס שלעלותו מצטרפת עתה עמלה עבור המתווך
  • המתווך נכנס לתוך משא ומתן עם המוכרים כדי להוריד את מחיר הנכס ובכך להאיץ את תהליך המכירה
  • ובמקרים שונים, מוכרים אינם מרוצים מתפקודו של המתווך מנסיבות שונות.

כל אלו מובילים מוכרי דירות להחלטה לערוך את התהליך באופן עצמאי. מן הצד האחד ייתכן וזה יאיץ את תהליך המכירה, ומן הצד השני הרי שחסרים הטיפים וההכוונות המקצועיים מצד המתווך.

מה עושים? וכיצד מסיימים את התהליך עם עסקה חתומה?

ליווי מקצועי להיכרות מקדימה עם הנכס

כבר עומד לצידכם עורך דין מכירת דירה? אם עוד טרם בחרתם באיש / אשת מקצוע, הרי שמומלץ להתחיל כבר בשלבים התחלתיים אלו.

כדאי להיעזר מראש בשירותיו של עורך דין לענייני מקרקעין, שכן לצד זאת שהוא ילווה אתכם במשך כל התהליך (כגון עריכת חוזה מכר או תחזית מיסוי מקרקעין), עורך הדין יוכל לתת לכם מענה מקיף על אופיו של הנכס, דגשים משפטיים קריטיים וכיוצא בזאת.

את הפרטים היבשים תוכלו למצוא בנסח הטאבו, אך מה יקרה אם תעלה שאלה בנושא עיקולים או שעבודים? ומה יהא אם תימצא בעיה מסוימת או שאלה קריטית שתרתיע את הרוכשים?

עורך דינכם יוכל לטפל בכל הסוגיות הללו ולהבטיח נכס 'נקי' מכל בעיה וכשיר למכירה.

תמחור הבית / הדירה

כדי שתדעו לתמחר את דירתכם בצורה ריאלית, אנחנו ממליצים לעשות כבר בהתחלה סקר קל ולבדוק באתרים השונים כמו יד 2, בכמה ומתי נמכרו דירות דומות לזו שלכם בסביבתכם הקרובה.

בדקו כמה זמן דירות דומות מחכות בשוק לקונה המתאים. לעתים תיווכחו לגלות כי דירה בעלויות גבוהות, עומדת לה עם אותה המודעה במשך חודשים רבים, דבר שרק מרתיע רוכשים.

לכו לראות דירות דומות שמוצעות למכירה באזור, השוו אותן ואת המחיר שדורשים עליהן, לנכס אותו אתם מציעים למכירה.

זוהי אמנם הוצאה כספית בלתי מבוטלת, אך חשוב להזמין שמאי מורשה ומקצועי להערכת הדירה. דאגו לקבל ממנו את מסמך ההערכה כשהוא חתום. 

קחו בחשבון שתמיד תהיה הערכתו של שמאי המקרקעין שמרנית ובטווח הנמוך. כלומר יש לכם עדין מידת גמישות קלה להעלאת המחיר. אבל חשוב שתזכרו, תמחור יתר או תמחור חסר – שניהם עלולים להבריח קונים שגם הם, בדיוק כמוכם, עושים ועשו סקר שוק. 

חשוב לעקוב אחר תנודות השוק.

הכנת הנכס למכירה

ההחלטה להשקיע כסף במקצה שיפורים לנכס אותו אתם רוצים למכור, ולא תוכלו ליהנות מהם, עלולה להיראות קצת מוזרה ואפילו מרתיעה. 

הרעיון שמאחורי ההשקעה בהכנת הנכס, מתבסס על ההנחה שההשקעה תספק את זירוז מכירת הנכס וכיסוי כמעט מלא של ההשקעה שבשיפור.

איננו בהכרח מתייחסים כאן לשיפוצים כוללים, ודי בנגיעות שקולעות בול אל הפרטים הקטנים.

מטבח

כולם, אבל ממש כולם אוהבים ובודקים ראשית כל את המטבח. אחד מן החדרים המרכזיים ביותר בבית.

לכן, שדרוגים מינוריים יכולים לעזור ולהותיר רושם חיובי על המבקרים בנכס.

הקפידו לסדר את המטבח כך שייראה בעל מרחב התמרון הגדול ביותר. מטבח רחב ונוח לבישול. הצניעו את כל הפריטים שנהגתם לשים עד כה על השיש.

חדר האמבטיה

כמו המטבח, גם חדר האמבטיה המאובזר והנאה מוסיף ערך לנכס.

עדכון חדר האמבטיה על ידי החלפת ידיות רעועות לנייר הטואלט או למגבות, והלבשת המקום נוסח "ספא" עם תמרוקים שונים או עציץ מזויף מפלסטיק, יכולים להוסיף ערך רב.

בדיוק כמו שבדירה או הבית הבאים שלכם ביקשתם להגשים חלום, כך מוטב שתתנו גם לרוכשים שלכם את אותה התחושה.

דלתות ומתגים

לא, לא חייבים להחליף את הדלתות או המתגים אבל אם יש צירים חורקים, או המתגים והדלתות אינם נקיים – ניקוי שלהם ושימון הצירים יכול להשפיע.

מומלץ גם לבדוק את הקלאפה במטבח ואת הארונות – האם ישנה בעיה בטריקה השקטה? לעתים תיקון קל יוכל להשיב לדלתות והארונות שבבית את ה'חיוניות' שהייתה להם.

צביעת הקריות

התמונות שתלינו, והתינוק שהתיז שוקו, הכלב שהתחכך בקיר ועוד. אנחנו לא תמיד רואים את הסימנים, אבל אתם יודעים הרי ש"אורח לרגע רואה כל פגע". 

אם אינכם מעוניינים להשקיע בצביעת הקירות מחדש ורואים בכך כצעד מעט מוגזם, גם את זה ניתן להבין.

טיפ חשוב: עברו על קירות מסוימים עם 'ספוג הפלא' והוא יאפשר לכם להסיר לכלוכים לא עקשניים במיוחד. אל תסירו תמונות או שום דבר אחר ששמר על הקיר מאחוריו, ושיצביע על הבדלים ניכרים.

אם לשכנים שלכם הייתה נזילה שפגעה בקיר ועוד טרם מימשם את זכותכם לתיקון מטעם חברת הביטוח – עשו זאת. רוכשים חוששים לא פעם מנזילות, גם אם הן תוקנו ורק הותירו אחריהן קיר סדוק.

סדר

כן. אתם גרים בבית ולא במוזיאון. אבל חייבים לזכור את השלכותיו של הרושם הראשוני.

האנשים שבאים לראות את הדירה שלכם רוצים לדעת ולחוש ולו גם לרגע, את עצמם בתוך הדירה. סידור החפצים במקומם, דלתות ארונות סגורות, לאסוף את הגרביים והנעליים המפוזרים ועוד. בית מסודר נותן תחושה של מרחב וגם מסביר פנים.

פנו את משטח העבודה במטבח, שימו זרי פרחים בסלון, נקו את המראות ושימו עוגת שמרים או תפוחים עם קינמון לאפייה…אין לכם מושג מה עושה ריח מאפה טרי לחושיו של הקונה, שעטוף בריח של בית.

תמונה שוות אלף מילים

רוב הקונים מחפשים את הנכס הבא שלהם באמצעות האינטרנט באתרים המיועדים לכך.

תמונות טובות מזוויות מחמיאות עשויות לעודד את הקונה הפוטנציאלי להגיע אליכם בהקדם. אין צורך לצלם כל פינה וכל חדר. צלמו שתיים שלוש תמונות של הבית המסודר, אם נשקף נוף יפה מאחד מחלונותיו – אל תוותרו גם על תמונה שלו.

פרסום

אל תסתפקו רק בלוחות הייעודיים. שתפו את החברים הפרטיים, את החברים בעבודה, שתפו את השכנים ונצלו את הפייסבוק והאינסטגרם לטובת המכירה.

התייעצו איתנו

בתהליך המכירה לכשעצמנו אנחנו לא יכולים לסייע כיוון שזהו לא שירות משפטי, והמאמר נועד לספק ערך מוסף ומעט טיפים בפורמט של צ'ק ליסט.

לצד זאת, במשרד עורכי דין מיטל אוטמזגין תוכלו להיעזר בשירותינו עם ליווי תהליך המכירה מתחילתו ועד לסופו. בדיקת הנכס והכנתו לקראת תהליך המכירה, ביצוע תחזית מיסוי מקרקעין, הכנת חוזה מכר המוסכם על כל הצדדים ושמונע מחלוקות משפטיות ועד למסירתו המלאה והשלמת העסקה.

למידע נוסף, ניתן ליצור קשר טלפוני עם משרדנו או להשאיר פנייה, ואנו נשוב אליכם בהקדם האפשרי.

סיכום דבר

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: