מה זה נכס מניב?

מה זה נכס מניב?

בענף הנדל"ן אנו פוגשים לא אחת במונח 'נדל"ן מניב'. פירושו הפשוט והנהיר של מושג זה, נועד לתאר נכס מקרקעין המעניק לבעלי הזכות עליו, הכנסה חודשית נוספת.

נכסים שכאלו יכולים לעטות על עצמים כובעים רבים ותצורות משתנות; נכסים למגורים הם הדוגמה הקלאסית והמובהקת ביותר, ובהם אנו משכירים את הנכס לשוכרים בכפוף להסכם התקשרות על פני פרק זמן ממושך.

אולם לצד זאת, הרי שישנן דוגמאות נוספות וחשובות לא פחות כגון נכסים מסחריים בעבור חנויות ומשרדים וכיוצא בזאת.

אמנם נדל"ן מניב עוטה על עצמו דוגמאות רבות, אך כל אחת מהן מביאה עמה מאפיינים שונים בתכלית.

כך למשל, נדל"ן עבור שוכרי בתים, נהנה מיציבות רבה בשוק, אך גם מספק הכנסות עם מגבלה מסוימת (זאת גם בכפוף למיקום הגיאוגרפי והפנים-עירוני של הנכס).

 ואילו נדל"ן מסחרי אמנם מספק תשואה רבה יותר, אך גם מביא עמו הוצאות שוטפות בלתי מבוטלות, וכן הוא מושפע מתנודות השוק והמשק העסקי.

נכסי מגורים מניבים

נכס מניב לצרכי מגורים, נחשב לעסקת המקרקעין הנפוצה יותר בתחום זה, כאשר הוא איננו מצריך מבעלי הנכס השקעה יתרה, למעט זו הראשונית.

שוק הנדל"ן מלמד אותנו כי בעלי נכסים נהנים מיציבות בהכנסה, עם תשואות הנעות בין 3 אחוזים ועד לכ-7 אחוזים.

יש לציין כי חקר שוק מקדים, ולעתים, כן, גם מזל, יכולים לסייע בבחירת נכס מניב שתשואתו אף תמומש במאות אחוזים.

ניתן לראות זאת בדירות היושבות באזורים נושנים אך נחשקים בתל אביב. אלו אשר רכשו את הדירות בשנות ה-60 וה-70, נהנים כיום מהכנסה שכמעט איננה ברת השוואה לאזורים עירוניים נוספים.

מה עלינו לבחון בעת החיפוש אחר נדל"ן מניב?

אציין הסתייגות קודם לכן, כי לשם החיפוש אחר נדל"ן מניב, מומלץ לפנות לאיש / אשת מקצוע המיומנים בתחום זה. לרוב מטעם סוכנויות נדל"ן המתמחות בנושא.

בין הקווים המנחים שצריכים לעמוד לנגד עינינו בחיפוש אחר נכס מניב, ניתן למנות:

  • אוכלוסייה – האם מדובר במארג סוציו-אקונומי מוחלש? או שמא בשכונה בעלת אחוז גבוה של המעמד הבינוני? אופייה של האוכלוסייה, יכול להשפיע רבות באשר לעליית ערכו של הנכס, וכן ביכולתכם לשאת ולתת אל מול הדיירים העתידיים.
  • פיתוחים אזוריים – פיתוחים אזוריים עתידיים הם בהחלט לא מילה גסה, בטח שלא בתקופתנו אנו. עיריות ורשויות מקומיות רבות, מנצחות בגאון על פרויקטים לפיתוחים סביבתיים שונים. האם בקרבת אזור מגוריכם צפוי לקום מרכז מסחרי? גנים ומוסדות חינוך חדשים? כל אלו, יכולים להשפיע רבות על הבחירה.
  • קהלי יעד לנכס –  פסקה זו יכולה במידת מה, לסתור את הפסקה הראשונה המתייחסת לאוכלוסיות מוחלשות. ייתכן ומדובר בשכונה וותיקה, אך שקרובה לאזורים האטרקטיביים לדיירי הנכס. דוגמה לכך ניתן למצוא בשכונות הסמוכות לאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, מכללת HIT בחולון וכיוצא בזאת.
  • מצב הפיזי של הנכס – חישוב נכון של מידת ההשקעה הראשונית הנדרשת, יוכל לענות על מידת כדאיותו של הנכס בהסתכלות לטווח העתידי הקרוב והרחוק.
  • מצבו המשפטי של הנכס – את הסטטוס של הנכס רצוי לבחון יחד עם עורך דין מקרקעין אשר יבדוק אם מה שגלוי לעין, אכן עונה על הסעיפים הרשומים בנסח הטאבו ותיק הבניין.

כאמור, פרטים אלו ועוד, מוכרחים להנחותכם בחיפוש אחר נדל"ן מניב לצורכי מגורים. חשוב לערוך את התהליך יחד עם אנשי מקצוע המנוסים ומיומנים בעסקאות מסוג זה.

וכמו-כן, זכרו כי זוהי עסקת קניית נדל"ן לכל דבר ועניין. וחשוב לצוות לצדכם עורך דין מנוסה.

נכסים מסחריים מניבים

נדל"ן מסחרי מניב יכול לכלול שורה של נכסים שונים לרבות משרדים, בנייני משרדים, חנויות וכן שטחים מסחריים שונים כגון מחסנים.

התשואה מנכסים מניבים מסחריים היא גבוהה יותר מן השוק הפרטי, כאשר היא נעה בין 7 אחוזים ל-11.5 אחוז.

עם זאת, חשוב לזכור כי לצד כל אלו, הרי שנכסים אלו מושפעים מן התנודות שבשוק באופן ניכר הרבה יותר, וכן סך ההוצאות הצפוי, לרבות ההוצאות השוטפות, הוא גבוה ומצריך אלמנטים ניהוליים לכל דבר ועניין.

אמנם נכון לכתיבת שורות אלו, שיאה של הקורונה מאחורינו, אולם יש לזכור כי היא הביאה עמה רוחות של שינוי בקרב עסקים רבים. יותר ויותר צוותים עובדים מן הבית, ויותר ויותר עצמאיים, מרשים לעצמם לעבוד מן הבית ולוותר על היוקרה שטמונה במשרד. 

הקריטריונים שצריכים להנחותנו בחיפוש אחר נכס מסחרי מניב הם זהים. ועם זאת, גם חשוב לציין כי מיקומו של הנדל"ן המסחרי מוכרח לקבל התייחסות יתרה. מיקומה האסטרטגי של חנות, יבוא לידי ביטוי בתעבורת עוברי האורח והקרבה למבני מגורים. ראו כדוגמה – פיצוציה הנשענת בעיקר על קהל לקוחותיה החוזר, הלא הם דיירי השכונה.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: