מהו הסכם פאושלי?

מהו הסכם פאושלי?

חוזה פאושלי הינו הסכם הנחתם אל מול הקבלן המבצע של הנכס, ובמסגרתו נקבע מחיר עליו כלל הצדדים מסכימים, וזאת עד למסירתו המלאה של הנכס.

העלויות נבדקות על-ידי הקבלן, ומטרתן לשקף את כלל המשאבים להם הוא נדרש לצורך פרויקט הבנייה. זוהי גם משמעותה של המילה 'פאושלי' מן השפה הגרמנית – Pauschale: מחיר אחיד.

ההסכם מביא עמו יתרונות וחסרונות עבור שני הצדדים הבאים בהתקשרות; מן הצד של הקבלן, אם אכן צדק בחישוביו ואף כתב הכמויות נמוך מששיער, הרי שהוא הרוויח והרוכש הפסיד. ומנגד כמובן, אם הקבלן טעה בחישוביו לשלילה, הרי שהוא עלול לצאת מופסד והרוכש הרוויח נכס משודרג בעלות נמוכה מן השוק.

חוזה פאושלי בגובה העיניים

חוזה פאושלי במשמעותו התמציתית ביותר, הינו הסכם שבו נקבע מחיר סופי הידוע מראש לכולם. הקבלן נוהג לקבוע את המחיר על-בסיסם של מספר קריטריונים, ובהם שלבי הבנייה וקצב ההתקדמות המשוער.

בראשיתו, מקבל הקבלן לידיו את תוכניות הביצוע, וכך מתפקידו הוא לספק ללקוח המזמין מחיר עבור כלל העבודה.

הסכם זה נהוג גם בעסקאות פרטיות, ואף בעסקאות נדל"ניות קטנות, למשל: שיפוץ חדר אמבט אל מול קבלן שיפוצים, וכן מטבע הדברים שגם בעסקאות נדל"ן כגון מכירת נכס יד ראשונה.

חשוב לציין כי חוזה שכזה יכול לכלול בתוכו סעיפים שונים המקלים על הקבלן באשר ל'כתב חריגים', ובמסגרתו הוא יכול לבקש תקציב נוסף (דבר הנהוג לשם הדוגמה בפרויקטים ציבוריים אל מול מחלקות הבינוי וההנדסה של רשויות מוניציפליות. 

האם עסקת יד ראשונה עם קבלן לדירה היא גם חוזה פאושלי?

ברמת העיקרון אכן מדובר במעין עסקת פאושלי, ובה הקבלן מספק לנו מחיר אחיד אותו הוא צופה בעבור קיומה של העסקה.

עם זאת, יש לציין כי עסקאות מקרקעין לרכישת נכס למגורים אל מול קבלן הינן צמודות למדד, ועל-כן ייתכנו שינויים בעלויות הסופיות.

יתרונות וחסרונות

נטייתם הטבעית של הקבלנים היא להעניק הצעת מחיר גבוהה באופן ניכר, וזאת כדי להבטיח את בטחונם הכלכלי.

בתחום הנדל"ן, 'טעות' איננה באה לידי ביטוי בכמה אלפי שקלים, כי אם בעשרות אלפי שקלים.

נקיטתם של הקבלנים לצמצם את מרחב הטעויות, פועלת לרעתו של המזמין.

לעומת זאת, ישנו יתרון ברור ומובהק עבור הרוכשים נכס למגורים יד ראשונה מקבלן; הרי שמדובר במחיר מוסכם מראש, שאיננו אמור להביא עמו 'הפתעות' לא נעימות בהמשך הדרך (זאת כאמור, כאשר אנו מוציאים מן המשוואה את מדד המחירים לצרכן).

אודות משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין

ברוכים הבאים, שמי מיטל אוטמזגין עורכת דין לענייני דיני נדל"ן.

מאמר זה הינו חלק מפרויקט רחב אותו ייסדתי באתרי להנגשת מושגי יסוד בתחום המקרקעין.

רוצים לקבל ייעוץ משפטי בתחום הנדל"ן? בכל שאלה והתייעצות אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, להשאיר לי פניה באתר או לכתוב לי בוואטסאפ.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: