מהי קבוצת רכישה?

רכישת בית, דירה, או בכלל רכישת נכס, היא אתגר מפחיד מבחינה כלכלית. ההון הראשוני הנדרש, ההלוואות וההחזרים שבעקבותיהן, הרצון לזכות ולקבל את התמורה הטובה ביותר בעבור ההשקעה שאין כל ספק שהיא הגדולה ביותר בחייכם.

רכישה קבוצתית צצה כחלופה מעשית לרוכשים המעוניינים לרכוש בתים ולהרוויח הוזלות מחיר משמעותיות. 

קבוצת רכישה - כללית

במילים פשוטות, קבוצת רכישה היא אוסף של יחידים, עסקים או ארגונים, שמתאחדים לצורך רכישת סחורות, מבנים, או שירותים, ובזכות ההתאגדות ממנפים את כוח הקנייה שלהם, כבר משלב המו"מ, על מחירים ותנאים טובים יותר משהיו מקבלים לו הגיעו כפרטים. הגודל מקנה לקבוצה את היתרונות כמו מחירים טובים יותר ויחס מועדף.

לצורך הקמת קבוצת רכישה, מכל סוג וזן יש צורך לאיחוד בין עסקים או אנשים בעלי צרכים דומים, כדי לשלב את דרישותיהם לצורך נפח הזמנות משמעותי (גודל מביא יתרון), ניהול מו"מ תוך שימוש בעיקרון הגודל, וסיכום אודות חלוקת הסחורות או השירותים בין חברי הקבוצה עצמה.

קבוצת רוכשים

קבוצת רוכשים בנדל"ן היא התאגדות או שותפות אסטרטגית של יחידים (לעתים גופים) המאגדים את משאביהם כשמטרתה המוצהרת היחידה רכישת נכס, או נכסים בשוק הנדל"ן, באותו מיזם.

התאגדות זו מאפשרת להם למנף את כוח הקנייה, שנוצר בזכות השילוב, על מנת להוזיל עלויות ולהגיע להזדמנויות ושיפורים בלעדיים, שכיחידים לא יכולים היו להשיג. 

כלומר, מעצם היותם חברים בקבוצת רכישה, מבטיח לעצמו כל משתתף את תוצאת השקעת הנדל"ן, עם היתרונות והעלויות האופטימליות אותם לא ניתן היה להשיג, ללא כוחה של קבוצת הרכישה. כוח הקניה של הקבוצה מאפשר ליחיד ליהנות מכוחה של קבוצה.

קבוצת רכישה

קבוצת רכישה בנדל"ן היא התאגדות, או שותפות אסטרטגית עסקית, של יחידים, המאגדים את משאביהם לצורך רכישת קרקע להקמת מבנה מגורים.

הקבוצה רוכשת מראש את הקרקע לצורך בניית מבנה מגורים, בוחרת את הקבלן, את הארכיטקט, וכל הכרוך בכך. כל כובד האחריות הנלווה, ההצלחה או חלילה הכישלון יונחו על כתפי קבוצת הרכישה. במקרים אחרים, אחריות זו מוטלת על כתפיו של היזם, הקבלן ומשווקי הדירות. 

קבוצת רכישה כללים

קבוצות רכישה עשויות להיות תכנית פעולה יעילה להשגת דיור במחירים נוחים יותר, אולם כדאי לפני התארגנות שכזו לדעת כמה כללים.

  • על קבוצות רכישה לעמוד בתקנות, בדיוק כמו חברות הנדל"ן
  • כל הצדדים המעורבים בקבוצת רכישה חייבים לחתום על מזכר הבנות המתאר את יעדי הקבוצה, הפעולות העתידיות והמודל העסקי של הקבוצה, האחריות לענייני מיסוי ועוד.
  • הקמת קבוצות רכישה, מחייבת חוזה שיגדיר בבירור את מטרת הקבוצה, הזכויות והחובות של כל אחד מהחברים בה, אופן טיפול הקבוצה במחלוקות פוטנציאליות בין חבריה או בין חבריה לקבלן, מינוי נאמן ועוד.
  • הנאמן מטפל בעסקאות פיננסיות בין הקבוצה לצד השלישי, על מנת להבטיח את שקיפותן והגינותן של העסקאות.

סיכום

קבוצות רכישה הם אסטרטגיית רכש חכמה שבה יחידים מתחברים יחד ליכולת רכישה משמעותית עם תמחור טוב יותר ותנאים משופרים.

יחד עם זאת התאגדות לקבוצות רכישה דורשת גם פשרות מסוימות על אוטונומיה ודורשות טיפול מושכל בסכסוכים קבוצתיים פוטנציאליים.

סיכום דבר

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: