הונאות נפוצות בנדל"ן

הונאות נדל"ן הן אינן 'עוד עוקץ', וביכולתה להוביל כל אדם למפלה כלכלית בין אם מדובר בקונים, מוכרים, שוכרים ובעלי בתים. הונאות נדל"ן עלולות להנחית מכה קשה ביותר על קובנותיה ולעתים כזו שיתקשו מאד להתאושש ממנה.

על מנת שתוכלו להגן על עצמכם מפני הונאות נדל"ן, חשוב שתהיו מודעים לסימני האזהרה ותדעו אילו צעדים עליכם לנקוט, על מנת לאמת את חוקיותה של העסקה. 

המאמר שלפניכם שופך אור על שיטות ההטעיה וההונאות הרווחות בתעשיית הנדל"ן. במאמר נציג לפניכם את טקטיקות ההונאה הנפוצות וננסה לצייד אתכם במידע הדרוש, על מנת שלא ליפול קורבן למלכודות אפשרויות, מתוך אמונה שמידע וידע מהווים הגנה מפניהן. 

מהן הונאות נדל"ן?

בפשטות, מדובר בפעולות הונאה שבהן מעורבים עבריינים שמוכרים, קונים או שוכרים נכסים, המשתמשים בתמימותם, או בחוסר הידע המספיק של קונים, מוכרים, או שוכרים פוטנציאליים, כדי לגנוב את כספם או לקבל מהם מידע אישי רגיש בדרכי מרמה. ולמרות שהשתמשנו במילים "תמימות" וחוסר ידע" גם ל"כרישים" יודעי הדבר, קרה שנפלו במלכודת הונאות נדל"ן שונות.

הונאות אלה עלולות לגרום להפסדים כספיים משמעותיים עבור הקורבנות. 

אילו סוגי הונאות נדל"ן קיימים

כדי להיות לחלוטין הגונים ונקיי כפיים, נודה כאן ועכשיו כי אנחנו מודעים ליכולתם של הרמאים למיניהם להיות יצירתיים וחדשניים ולמצוא ולהמציא שיטות הונאה נוספות חדשות לבקרים. 

אנחנו מציגים לפניכם כאן את קובץ ההונאות הנפוץ ביותר.

השכרת או מכירת נכס שאינו בבעלות המוכר/משכיר

הונאות אלה כוללות פרסומות מכירה או השכרה מזויפות, בהן מבקש הנוכל פיקדון או תשלום מדייר או קונה פוטנציאלי.

המוכר או המשכיר מציג עצמו כבעל הנכס באמצעות מסמכים מזויפים. הוא יוכל להציג בפניכם את תעודת הזהות של בעל הבית החוקי, ואת מסמכי הטאבו של הנכס.

התגוננות:

היו החוקרים של עצמכם. תודיעו למוכר שאתם מעוניינים להביא לנכס שמאי עצמאי מטעם עצמכם. תגובתו של בעל נכס אותנטי תהיה הסכמה, תגובתו של רמאי תהיה ניסיון התחמקות.

בקשו עותק של המסמכים הקשורים לנכס ונסו לברר את מהימנותם. פנו לשכנים ובררו אם הם מכירים את בעל הנכס וכמה זמן לדוגמא הוא מתגורר שם. תוכלו להצליב כך מידע.

הגדרת שימוש בנכס

הבנת המושג "הגדרות שימוש בנכס" חיונית להתנהלות נכונה בעסקאות נדל"ן וניהול נכסים. 

הגדרות אלה מתייחסות להנחיות החוקיות, המכתיבות את אופן ניצול הנכס. הן קובעות אם מדובר בנכס המיועד למגורים, מסחר, תעשיה, חקלאות וכו' ועל פי רוב הן נקבעות על ידי הרשויות המקומיות.

להגדרות השימוש בנכס ישנה משמעות גדולה הן לגבי ערכו הנוכחי והן לגבי אופן מימושו הפוטנציאלי.

סוגי שימוש בנכס

  • למגורים: בתים, ובניינים משותפים – מקומות שבהם אנשים חיים.
  • מסחרי: אלו הם נכסים בהם מתנהלות פעילויות עסקיות שונות כמו חנויות, משרדים וכד'.
  • תעשייתי: רכוש כזה משמש למטרות ייצור או ייצור, כגון מפעלים ומחסנים.
  • שימוש חקלאי: אדמות חקלאיות, שדות, פרדסים או חוות מקומות בהם ההתרחשות חקלאית.

פרשנות שגויה, או חוסר ידע אודות סוג השימוש בנכס אותו אתם מעוניינים לרכוש, עלולה להביא אתכם לכלל טעות שתביא להוצאות רבות ולחוסר יכולת להשתמש בנכס כפי שתכננתם עם רכישתו.

התגוננות

פניה פשוטה לרשות המקומית, ובירור בדבר סוג השימוש בנכס אותו אתם מתכננים לרכוש, עשויה למנוע מכם צער רב והפסדים לא מבוטלים.

מכירה כפולה

מכירת נכסים כפולה היא הונאה המתייחסת למכירת נכס אחד לשני קונים שונים, מבלי שהאחד ידע על האחר. בסוג זה של הונאה גורמים לקונה לרכוש נכס ממושכן, או כזה שכבר נמכר בעבר לצד אחר. 

התגוננות

ראשית, בדקו היטב את נסח הטאבו שהוצג לפניכם כבר בשלב המו"מ. 

טיפים חשובים לסיכום

הקפידו לעבוד רק עם סוכני נדל"ן או קבלנים מורשים 

הקפידו לשמור על אבטחת המידע האישי שלכם

הימנעו מתשלום מראש, על אחת כמה וכמה, אם אתם חשים שמופעל עליכם לחץ מטעמו של המוכר/משכיר.

אל תעבירו כספים ללא תיעוד משפטי

הטיפ החשוב מכולם, נדל"ן הוא עסק יקר, חשוב מאד להתייעץ ולהיות מלווה על ידי עורך דין מורשה בתחום הנדל"ן לפני כל חתימה, או העברת כספים. עו"ד טוב ידע להגן עליכם מפני הונאות שכאלה ודומות להן, ולהביא אתכם לחוף מבטחים.

סיכום דבר

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: