מהי תעודת גמר בבנייה?

מהי תעודת גמר בבנייה?

תעודת גמר בבנייה היא ערובה לכך שפרויקט הבנייה אכן בוצע במלואו ובהתאמה מלאה לתוכניות העבודה והרישוי הנדרש.

מושג שכזה לרוב איננו תופס את תשומת לבם של הרוכשים נכס יד ראשונה מקבלן, אך חשיבותה של תעודת הגמר ניכרת בכך שהיא הכרחית בעבור חיבורו של נכס המקרקעין לתשתית הביוב העירונית, תשתית המים, חשמל וטלפוניה.

תעודת גמר בראי החוק

את המונח של 'תעודת גמר' ניתן למצוא בתקנות התכנון והבניה תש"ל 1970 באומרן כי התעודה ניתנת לבעל ההיתר (קרי הקבלן) מטעמה של הועדה המקומית לתכנון ובנייה. תעודה זו למעשה, היא הגושפנקא הרשמית המעידה על כך שפרויקט הבניה שבעבורו ניתן ההיתר, הושלם בכפוף להיתר.

מתוקף תקנה וכן תקנות נוספות הנלוות לה, משמעות הדבר היא כי מן המועד שבו הוענקה תעודת הגמר בעבור המבנה, הרי שזוהי הצהרה רשמית מפיה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה על סיומו של הפרויקט.

האם זוהי ערובה לשקט נפשי מטעמם של הרוכשים?

עבור הרוכשים נכס למגורים הרי שתעודת גמר היא בהחלט אבן דרך חשובה המסמלת את סיומו של הפרויקט, והתחלת פרק חדש בחייהם.

על אף כל זאת, עודנה קיימת חשיבות לבדיקתו של הנכס באופן דקדקני ומעמיק, וזאת כדי לוודא שלא התקיימו אי אלו טעויות החורגות מן האמור בהיתר הבנייה.

בדיקות שכאלו יכולות להיערך על-ידי עורך דין מקרקעין אשר יבחן את הנכס וישווה את המצב הנתון בשטח, אל מול המצב המשתקף מתוך המסמכים הרשמיים.

ומהו טופס 4?

שאלה נפוצה שעולה בקרב רוכשים היא אם תעודת גמר היא למעשה מונח מקביל המתאר את המסמך העונה לשם 'טופס 4'.

חשוב לציין כי תעודת גמר היא נפרדת מן הטופס 4, אך שני המסמכים הללו שלובים זה בזה מבחינה כרונולוגית.

חוקי המקרקעין מורים על כך שעם תום בניית המבנה והכנתו לאכלוס, על הקבלן להפיק את כל האישורים הנדרשים כחוק, ולהגישם אל מול הגורמים הרלוונטיים, זאת למען קבלתו של טופס 4 (טופס אישור אכלוס).

רק עם קבלתו של טופס אישור אכלוס, יכול הקבלן לקבל לידיו את תעודת הגמר.

אודות משרד עורכי דין מיטל אוטמזגין

ברוכים הבאים, שמי מיטל אוטמזגין, בעל משרד עורכי דין למקרקעין בבאר שבע המעניק ליווי ומעטפת משפטית בדיני הנדל"ן.

בהגיעכם למאמר זה, אני שמחה לבשר כי מדובר ברכיב אחד מתוך פאזל של מושגי יסוד בתחום המקרקעין אותם אני מרכזת למען נוחיות לקוחותיי, וכן למען נוחיותם של המבקרים באתרי.

כל אדם המעוניין ללמוד על תחום הנדל"ן ולהבין את המושגים והמונחים המלווים אותו, יכולים למצוא את אתרי לעזר (וכן אני עובדת בכל עת למען הרחבתו של האתר כמקור מידע ראשי בנושא).

מעוניינים בקבלת ייעוץ בדיני הנדל"ן? בכל שאלה והתייעצות אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, להשאיר לי פניה באתר או לכתוב לי בוואטסאפ.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: