נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף

תוכן עניינים

פקודת התעבורה מחייבת כל נהג להחזיק בשני רישיונות בתוקף: רישיון רכב (סעיף 2 לפקודה) ורישיון נהיגה (סעיף 10 לפקודה).

בעבר, ועד לסוף שנת 2018, תקנה 9 לתקנות התעבורה חייבה כל נהג גם לשאת עמו את שני הרישיונות הללו במהלך הנהיגה ברכב, וזאת בנוסף למסמכים אחרים. בסוף שנת 2018 בוטלה חובה זו, וממועד זה ואילך בדיקת תוקף הרישיונות מתבצעת באמצעות מסופי ניידות התנועה של המשטרה, שמחוברים און ליין למשרד התחבורה. תחת זאת נקבע כי מחובתו של כל נהג שנוהג ברכב לשאת עמו רק את המסמכים הבאים:  מסמך זיהוי רשמי של הנהג (תעודת זהות, או דרכון ישראלי בתוקף, או רישיון נהיגה בתוקף עם תמונה), תעודת ביטוח, ונספחים לרישיון הנהיגה שלו, ככל שישנם כאלו.  

כתוצאה מכך, אין עוד כל חובה להחזיק ברישיון הרכב במהלך הנהיגה ברכב, אולם עדיין ישנה כמובן החובה להקפיד שרישיון הרכב יהיה בתוקף, וזאת לפי סעיף 2 לפקודת התעבורה. 

נהג שמפר חובה זו צפוי לעונשים לא מבוטלים, כפי שיוסבר בהמשך הדברים להלן, אולם תחילה נסביר מזה בעצם רישיון רכב, ומה צריך לעשות כדי שהוא יהיה בתוקף.

מזה רישיון רכב ומה צריך לעשות כדי שהוא יהיה בתוקף?

רישיון הרכב הינו מסמך שמפרט את הפרטים השונים של הרכב, ומשמש כמעין "תעודת זהות" שלו. פרטים אלו כוללים בעיקרם את דגם הרכב, שנת ייצור הרכב, מספר השלדה, נפח מנוע, מספר נוסעים מירבי, והיסטוריית הבעלות על הרכב. 

תוקף רישיון הרכב הינו בדרך כלל לשנה אחת בלבד. לפיכך, יש להקפיד ולחדש את תוקף הרישיון מדי שנה בשנה, באופן קבוע, וזאת על מנת לוודא שהרכב הינו תקין וכשיר לנהיגה בכביש, ואיננו מסוכן לציבור המשתמשים השונים בדרכים.  

כדי לחדש את רישיון הרכב, יש לשלם אגרת רישיון רכב, ולהעביר את הרכב בדיקת כשירות ("טסט") במכון רישוי מורשה, וזאת כאמור מדי שנה. 

עם זאת, רכב שגילו מעל ל-19 שנה צריך לעבור את התהליך פעמיים בשנה עד שהוא יהפוך לרכב אספנות. לעומתו, רכב חדש יהיה פטור ממעבר טסט בשנה הראשונה, אך הוא עדיין חייב בתשלום דמי אגרת רישיון הרכב.

כדי להבטיח את חידוש רישיון הרכב במועד, משרד הרישוי נוהג לשלוח לבעלים של הרכב את רישיון הרכב החדש בדואר, בצירוף בקשה לחדש את תוקפו, וזאת כחודשיים לפני פקיעת תוקפו. עם זאת, ניתן וצריך לחדש את תוקפו של הרישיון גם ללא קבלת מסמכים אלו. 

מה צריך לעשות אם לרישיון הרכב אין תוקף?

אם לרישיון הרכב אין תוקף, לרבות מאחר שתוקפו חלף מבלי שבעל הרכב טרח לחדש אותו, אסור לנהוג ברכב באופן מוחלט, גם לא לצורך הסעת הרכב למכון הרישוי לצורך ביצוע בדיקת הטסט.  במקרה כזה, על בעל הרכב להשתמש בשירותי גרר כדי להעביר את הרכב למכון הרישוי (וכמובן לשלם גם את האגרה). 

לחילופין, בעל הרכב יכול לפנות למשרד הרישוי בבקשה לקבל רישיון רכב זמני, בעל תוקף של 48 שעות בלבד, ובמהלכן להסיע את הרכב בעצמו למכון הרישוי לצורך ביצוע בדיקת הטסט.  

מהו היקף חובת הנהיגה ברכב עם רישיון רכב בתוקף?

סעיף 2 לפקודת התעבורה קובע שאסור לאדם לנהוג ברכב מבלי שיש לרכב רישיון רכב בתוקף, וכן מבלי שהרכב נרשם לפי הוראות הפקודה.

אולם, סעיף 2 איננו מסתפק בחובה זו בלבד, אלא הוא גם מרחיב אותה באופן שקובע שלבעל רכב אסור גם להרשות לכל אדם אחר לנהוג ברכב שלו מבלי שיש לרכב רישיון רכב בתוקף, ומבלי שהרכב נרשם לפי הוראות הפקודה. יחד עם זאת בעל הרכב יהיה פטור מאחריות במקרה שבו אדם אחר נהג ברכבו ללא רישיון רכב, אם הוא יוכיח שהוא נקט בכל האמצעים הסבירים על מנת שאותו אדם לא ינהג ברכב.

מהו העונש על נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף?

העונש על ביצוע עבירת נהיגה ללא רישיון רכב נקבע לפי משך תקופת פקיעת תוקף הרישיון.

מטבע הדברים, ככל שהתקופה שבה רישיון הרכב איננו בתוקף הינה ארוכה יותר, כך גם העונש בגינה יהיה חמור יותר. 

נכון לשנת 2022, והחל משנת 2017, העונשים בגין ביצוע עבירת נהיגה ללא רישיון רכב הינם כמפורט להלן:

  1. התקופה שבה רישיון הרכב איננו בתוקף הינה פחות מ-4 חודשים:  ברירת קנס של 250 ₪ ו-6 נקודות שלילה. 
  2. התקופה שבה רישיון הרכב איננו בתוקף הינה בין 4 – 12 חודשים (שנה): ברירת קנס  של 1,000 ₪ ו-6 נקודות חובה. 
  3. התקופה שבה רישיון הרכב איננו בתוקף הינה מעל שנה, או כאשר לרכב למעשה לא הוצא מעולם רישיון רכב: זימון חובה למשפט בבית המשפט לתעבורה ו-6 נקודות שלילה. 

 

בעוד שנקודות השלילה מוטלות על הנהג על ידי משרד הרישוי, בית המשפט שבו יתנהל משפטו של הנהג שנסע ללא רישיון רכב בתוקף מוסמך לגזור עליו עונשים שונים, החל מקנסות כספיים, דרך פסילת רישיון נהיגה על תנאי או בפועל, וכלה במאסר על תנאי ואף מאסר בפועל. 

הקריטריונים לפיהם ייקבע עונשו של הנהג כוללים, בין היתר, את הקריטריונים הבאים: 

  • משך התקופה שבה הרישיון היה לא בתוקף. ככל שהתקופה ארוכה יותר, כך העונש יהיה חמור יותר. 
  • גיל הרכב. ככל שהרכב ישן יותר, כך הוא פחות בטיחותי, ועל כן גם העונש יהיה חמור יותר. 
  • היסטורית עבירות התנועה של הנהג. ככל שיש לו יותר עבירות תנועה, כך העונש יהיה חמור יותר. 
  • תיקון המחדל. אם הנהג טרח לפחות לחדש את רישיון עד לתחילת המשפט שלו, כך יוקל העונש. 

בכל שאלה והתייעצות עם עו"ד תעבורה מומחה, השאירו פניה באתר, צרו קשר טלפוני או כתבו לנו בוואטסאפ.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

מיטל אוטמזגין – עורך דין נהיגה ללא רישיון בבאר שבע וסביבתה הקרובה

טלפון נייד: 054-9433560

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מידע נוסף:

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: