נהיגה ללא רישיון מתאים

תוכן עניינים

עבירת נהיגה ללא רישיון שמתאים לכלי הרכב עוסקת במקרה שבו לנהג יש רישיון נהיגה בדרגה מסוימת אך הוא אינו מתאים לסוג הרכב שבו הוא נהג בפועל. נהג כזה מכונה גם "נהג בלתי מורשה". 

מדובר למשל בנהג שיש לו רישיון לנהיגה באופנוע אשר נהג במכונית פרטית, או נהג שיש לו רישיון לנהיגה במכונית פרטית, אשר נהג במשאית מסחרית או אוטובוס נוסעים, וכיו"ב.  

לפיכך, מי שנוהג בכלי רכב שאינו מורשה לנהוג בו, נוהג למעשה בכלי רכב שהוא איננו מכיר כנדרש את מגבלותיו וסכנותיו, ועל כן הוא עלול לסכן את הציבור באופן מוחשי. 

מהו המקור החוקי לאיסור נהיגה ללא רישיון מתאים?

עבירת נהיגה ללא רישיון מתאים הינה למעשה אחת מהעבירות השונות שנמנות על העבירה הכללית של "נהיגה ללא רישיון", אשר מפורטת בסעיף 10(א) לפקודת התעבורה.

סעיף זה קובע כי "לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרישיון זולת אם פוטר מחובת רישיון נהיגה ובמידה שפוטר."

כלומר, סעיף זה אוסר באופן מוחלט על נהג שאינו פטור מלהוציא רישיון נהיגה, מלנהוג בכלי רכב מנועי שלא בכפוף לקיומם של כל התנאים המצטברים הבאים: 

  1. רישיון נהיגה
  2. תוקף
  3. שמתאים לכלי הרכב המנועי שבו נוהג הנהג
  4. הנהיגה כשלעצמה הינה בהתאם לתנאי הרישיון. 

מעבירה כללית זו נגזרות מספר עבירות שונות, בעלות דרגות חומרה משתנות:

  • נהיגה ללא הוצאת רישיון נהיגה מעולם
  • נהיגה בתקופת פסילת הרישיון או בניגוד לתנאי הרישיון
  • נהיגה ללא רישיון נהיגה שמתאים לכלי הרכב
  • ונהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף. 

 

נקל להבין מדוע עבירת נהיגה ללא הוצאת רישיון בכלל נחשבת לעבירה החמורה ביותר, בעוד עבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף, כגון עקב שכחה לחדש את הרישיון, נחשבת לעבירה הקלה ביותר. 

אולם, גם עבירת נהיגה בכלי רכב ללא רישיון שמתאים לו נחשבת לעבירה חמורה למדי, מאחר שלכל דרגת רישיון יש תנאי הכשרה וקבלה משלה, שבין היתר כוללים גיל מינימאלי ללימוד נהיגה, גיל מינימאלי למבחן נהיגה עיוני ("תיאוריה"), גיל מינימאלי למבחן נהיגה מעשי ("טסט"), גיל מינימאלי לקבלת רישיון נהיגה, ומספר שיעורים מינימאלי לקבלת הרישיון. 

לפיכך, מי שנוהג בכלי רכב שהוא אינו מורשה לנהוג בו, נוהג למעשה בכלי רכב זה מבלי שהוא קיבל כלל את ההכשרה המתאימה לנהוג בו, ועל כן הוא עלול להשתמש בו שלא כשורה ולגרום עקב כך לנזקי גוף ורכוש מיותרים.  

בפסיקה נקבע שנהיגה ללא רישיון מתאים לרכב איננה עבירה טכנית בלבד, וכי ולא בכדי החוק דורש להתאים את הרישיון לכלי הרכב עליו נוהגים לצורך הבטיחות בדרכים, וזאת מאחר שנהיגה ללא רישיון מתאים, "כמוה כהשתמשות בנשק ללא ידע מקצועי מתאים לסוג הנשק."

מהן דרגות רישיון הנהיגה שקיימות בארץ?

דרגות רשיון הנהיגה שקיימות בארץ מפורטות בפרק השני, סימן ב', לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961. 

אופן דירוג רישיונות הנהיגה בארץ עבר שינוי בשנת 2007, תוך התאמתו לדרגות השינוי שנהוגות במדינות האיחוד האירופאי.

לפיכך, כיום קיימות בארץ מספר קבוצות עיקריות של דרגות רישיון נהיגה:

דרגת הרישיון

משמעות דרגת הרישיון

דרגה A

 לאופנועים.

דרגה B

 לרכב עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים.

דרגה C

 לרכב משא עד 12 טון.

דרגה D

 להסעת נוסעים, באמצעות מוניות ואוטובוסים.

דרגה E

 להסעת גורר נתמך (משאית סמיטריילר).

חלק מהקבוצות העיקריות הללו מחולקות אף הן לדרגות משנה, אשר נקבעו לפי המשקל הכולל המותר של כלי הרכב או מספר הנוסעים שהנהג מורשה להסיע. לכל אחת מדרגות המשנה יש את תנאים משלה לקבלתה. 

לדוגמא, רישיון  1D מיועד לנהיגה במונית, רכב סיור, ואוטובוס זעיר ציבורי במשקל כולל מותר עד 5 טון, ומספר מקומות ישיבה עד 16 נוסעים מלבד הנהג, ואילו רישיון  3D מיועד לנהיגה באוטובוס זעיר פרטי.

מהו העונש על נהיגה ללא רישיון מתאים?

רשימת העונשים שניתן לקבל בגין ביצוע עבירת נהיגה ללא רישיון הינה רשימה מגוונת, שכוללת מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה בפועל (בדרך כלל לתקופה של לפחות 3 חודשים), פסילת רישיון נהיגה על תנאי, וקנס כספי. 

היקף הענישה נקבע בכל מקרה לגופו ולפי פרמטרים שונים, שכוללים את דרגת הרישיון שיש לנהג לעומת דרגת  הרישיון שנדרשת לרכב שבו הוא נהג בפועל, רמת הסיכון שהנהג היווה לסביבה, וותק הנהיגה של הנהג, האם נגרמה תאונה והאם היא היא הייתה כרוכה בפגיעות גוף ושאו פגיעות רכוש, האם מדובר בנהג בעל הרשעות קודמות בעבירות תעבורה, ועוד. 

כאשר העבר התעבורתי של נהגים בלתי מורשים היה נקי או קל יחסית, נגזרים עליהם בדרך כלל מאסרים על תנאי, אולם כאשר מדובר בעבירה חוזרת, העונש הוחמר למאסר בפועל או עבודות שירות לצד ענישה נלווית. עונש הפסילה במקרים כאלו,  נע בין מינימום של שלושה חודשים ובמקסימום על שנה.

התייעצו איתנו

מיטל אוטמזגין, משרד עורכי דין לדיני תעבורה בבאר שבע.

עבירת נהג בלתי מורשה עלולה להוביל לענישה חמורה. בכל שאלה והתייעצות, הינכם מוזמנים להתייעץ עם משרדנו בהקדם האפשרי.

ניתן להתכתב עמנו בוואטסאפ או ליצור קשר טלפוני (בעתות חירום 24 שעות ביממה) או להשאיר פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

מיטל אוטמזגין – עורך דין נהיגה ללא רישיון בבאר שבע וסביבתה הקרובה

טלפון נייד: 054-9433560

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מידע נוסף:

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: