עבירת נהיגה בלי מלווה

עו"ד מיטל אוטמזגין

תוכן עניינים

נהגים חדשים העולים על הכביש מבינים לאורך זמן את האחריות הרבה שניתנה להם, הן על חייהם, אלו שנוסעים איתם ברכב וכמובן על נהגים והולכי רכב בדרכים לצדם. חלק מן האחריות של אותם נהגים היא בהקפדה על מספר חוקים ונהלים הנוגעים לסטטוס החדש שזה עתה קיבלו. 

על אף העובדה שאדם מסוים הצליח לעבור טסט נהיגה מעשי, לצד הצלחת המבחן התיאורטי ונהיגה מעשית בעשרות שיעורים אצל מורה, אין בה כדי 'להכתירו' כמי ששולט שליטה מלאה בכלי הרכב הממונע בו יהיה ויעשה את דרכו בכבישי ישראל. 

חלק מאותה שליטה מתייחסת לרמת הביטחון שהנהג מפגין ושיקול דעת נכון ובריא הנרכש לאורך זמן. וודאי לא במסגרתם של מספר מוגבל של שיעורים.

הרציונל בדרישה למלווה לצד נהגים חדשים

על מנת להפוך את המעבר לקל יותר עבור נהגים חדשים וכדי להבטיח את שלום הציבור, קבע המחוקק בישראל חובה שאותם נהגים ייסעו ברכבם כשלצדם מלווה בעל וותק של מספר שנים כנהג. 

הוותק של אותם נהגים מאפשר לנהגים החדשים ללמוד את רזי הנהיגה, לקבל טיפים מעשיים מתוך ניסיון, כל זאת תוך הכרה מעמיקה עם מאפיינים הייחודיים לנסיעה בכבישי ישראל. 

לא פעם, אותו מלווה מהווה המשך ישיר לתוכן החשוב שהועבר לנהג החדש על-ידי מורה הנהיגה שלו. 

לייעוץ עם משרדנו בנושא נהיגה בלי מלווה השאירו פנייה:

או התקשרו: 054-9433560

מי מוגדר נהג חדש?

חובת הנהיגה יחד עם מלווה, חלה על אלו המוגדרים כנהגים חדשים. 

בשנתיים הראשונות מיום הוצאת רישיונם יוגדרו אותם נהגים כנהגים חדשים. 

למול היותם נהגים חדשים, מחויבים אותם נהגים בנסיעה עם מלווה, ובמידה והורשעו בעבירות תנועה באותו פרק זמן, עונשם אמור להיות מחמיר יותר לעומת בעלי רישיון וותיקים. 

היקף חובת הנהיגה עם מלווה

נהגים חדשים מחויבים לנהוג עם מלווה במשך חצי שנה מיום הוצאת רישיון הנהיגה שלהם. 

חשוב כמובן להדגיש כי לא כל נהג יכול להיחשב כמלווה לנהג חדש, ועל פי החוק בישראל מלווה יכול להיות אדם מגיל 24 המחזיק ברישיון נהיגה במשך חמש שנים לפחות על סוג אותו רכב בו הוא משמש כמלווה. 

בתוך חצי שנת החובה למלווה, קיימת חלוקה שחשוב להכיר:

  • בשלושת החודשים הראשונים חובת המלווה נוגעת לנהיגה בכל שעות היממה, 
  • בשלושת החודשים האחרונים לאותה חצי שנה, חובת המלווה מתחילה ב-21:00 ועד ל-6:00 בבוקר ביום שאחרי. 

העונש לנהיגה ללא מלווה

נהגים חדשים שייתפסו בגין עבירת נהיגה בלי מלווה, ידונו לעונש של שלילת רישיון הנהיגה ל-3 חודשים לפחות, וזאת לצד יכולתו של קצין משטרה לקבוע שלילה מנהלית של 30 ימים מרגע העבירה. 

לצד זאת, יידרשו אותם נהגים חדשים לעבור שוב את מבחן התיאוריה והמבחן המעשי ואף להיות תחת ההגדרה של נהגים חדשים לעוד שנתיים נוספות. 

מספר הנוסעים המותר לצד מלווה

סעיף 12א'2 לפקודת התעבורה קובע דבר נוסף הנוגע לנהגים חדשים והמלווים, כשבמקרים ובהם מדובר על נהג חדש שטרם מלאו לו 21, לא יוכל אותו הנהג להסיע יותר משני נוסעים ברכבו אלא אם מתלווה לנסיעה מלווה. 

מיקומו של המלווה – אך ורק מקדימה

נהגים חדשים מעלים, לא פעם, את השאלה האם חובה שהמלווה יישב מקדימה לצדו של הנהג, או שיש ואולי במקרים מסוימים יכול המלווה להסתפק בישיבה מאחור. 

חלק מהסיבה לאותה שאלה נוגעת למקרים בהם מצטרפים לנסיעה עוד אנשים, כשבאותה נסיעה ישנו רצון למשל, כי אדם מבוגר ישב מקדימה בשל רווחיות הישיבה לעומת הצפיפות מאחור. 

פסק דין בבית המשפט לתעבורה התייחס בעבר לאותה סוגיה, ובו נקבע כי על המלווה לשבת אך ורק מקדימה לצידו של הנהג החדש. כך יוכל המלווה למלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר ולהשפיע על יכולותיו של הנהג החדש. ב

בישיבה קדימה לצד הנהג, נהנה המלווה מזווית הראייה נוחה ורחבה יותר, הוא מודע לפעולותיו ועיסוקיו של הנהג החדש, בין אם מדובר על הקפדה על שתי ידיים על ההגה, אופן החלפת ההילוכים ברכבים ידניים, שימוש נכון במראות, תזמון האיתותים, תגובה להתנהגותם של נהגים והולכי רגל ועוד.

נתפסתם נוהגים ללא מלווה?

נהגים חדשים שנתפסו נוהגים ללא מלווה צריכים להבין כי מדובר בתרחיש חמור אליו המחוקק מגיב באפס סובלנות. מצד שוטרי התנועה הדבר מחייב למלא דו"ח ולפעול על פי פרוטוקול מסודר.

אחת מן האסטרטגיות המשפטיות בהן נוקט עו"ד תעבורה, הינה בחינת הסיטואציה מתוך ההבנה כי ישנם מקרים בהם לא נוהגים שוטרי התנועה בצורה הנדרשת מהם. 

הדבר עשוי להעמיד בספק את יכולתם להוכיח את אותה עבירה ובכך להביא להפחתה משמעותית ברף הענישה או אף לזיכוי מוחלט.

אם נתפסתם בביצוע עבירת נהיגה ללא מלווה, פנו עוד היום למשרדנו לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני.

שאלות נפוצות

הרישיון עלול להישלל למשך 3 חודשים.

כמו-כן, הנהג שנתפס בגין עבירה זו, עלול להידרש למעבר מחודש של בחינת התיאוריה וכן בביצועה של בחינה מעשית.

החוק מאפשר גם להטיל סנקציות נוספות ולחייב את הנהג להיות מוגדר כ'נהג חדש' למשך פרק זמן נוסף העומד על שנתיים.

האסטרטגיה המשפטית לרוב תשאף להפחית את הענישה וכן לבחון אם הדו"ח ניתן באופן נכון וכחוק.

משרדנו יושבים ברחוב יצחק בן צבי 10, באר שבע.

חניה בשפע באזור.

התוכן עשוי לעניין אדם נוסף? ניתן לשתפו באמצעות:

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

עו"ד מיטל אוטמזגין

עו"ד מיטל אוטמזגין בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, התמחות בשיווק.

לייעוץ משפטי השאירו פניה:

או התקשרו:

מאמרים מקצועיים נוספים:

מיטל אוטמזגין

לייעוץ עם משרדנו, השאירו פנייה: